Oproepnummer: CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY
Totaalbudget: € 3.000.000,-
Deadline: 11 maart 2026 | 17:00 uur
Open voor inschrijving: 23 oktober 2025
De volledige Engelstalige subsidieoproep staat op de EU Funding & Tenders Portal.
Bekijk hier het Call Document.
Deze subsidie biedt steun aan samenwerkingsprojecten met duidelijke doelstellingen rond mediageletterdheid, met aandacht voor de volgende prioriteiten:
1. Het bieden van oplossingen die burgers in staat stellen een kritische houding tegenover de media te ontwikkelen en desinformatie, technieken van informatie-manipulatie en andere uitdagingen in de online mediaomgeving te herkennen en erop te reageren.
2. Bouwen op en opschalen van goede praktijken uit innovatieve mediageletterdheidsprojecten die rekening houden met een veranderend medialandschap, die culturele, nationale of taalkundige grenzen overstijgen, en de samenwerking tussen verschillende regio’s in Europa versterken. Innovatieve benaderingen kunnen nieuwe of originele ideeën, methoden, instrumenten of uitvoeringswijzen omvatten, zowel online als offline.
3. Rekening houden met de rol van mediageletterdheid voor inclusiviteit van burgers, maatschappelijke betrokkenheid en maatschappelijke veerkracht, inclusief veerkracht tegen pogingen om de vrije keuze en deelname van burgers aan democratische processen te beïnvloeden.
Doelstellingen
• Het doel is om burgers te helpen om media kritisch te benaderen en te gebruiken. Mediageletterdheid is ook een krachtig instrument om de impact van desinformatie te beperken. Acties binnen deze oproep moedigen uitwisseling van kennis en het delen van beleid en praktijken rond mediageletterdheid aan.
• Het doel van de steun is verder om innovatieve, grensoverschrijdende initiatieven en gemeenschappen rond mediageletterdheid op te zetten, dit in het licht van een voortdurend veranderend digitaal medialandschap en met inbegrip van actueel gebruikersgedrag bij verschillende leeftijdsgroepen.
N.B. onderstaande is een Nederlandse samenvatting van de call, er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Raadpleeg het call document voor een volledige omschrijving.
- Wat zijn de verwachte resultaten?
- Het opzetten of opschalen van grensoverschrijdende samenwerkingen om projecten uit te voeren die goede praktijken toepassen over nationale, culturele en taalkundige grenzen heen;
- Het ontwikkelen en implementeren van instrumenten en initiatieven op het gebied van mediageletterdheid, met aandacht voor de behoeften van specifieke doelgroepen, waaronder maar niet beperkt tot groepen met beperkte mediageletterdheidsvaardigheden of beperkte toegang;
- Het ondersteunen van professionals op het gebied van mediageletterdheid om hen de kans te bieden zich aan te passen aan de snel wijzigende media-formats en veranderende consumptiepatronen.
- Welke activiteiten komen in aanmerking?
- Creatie en/of distributie van meertalige en/of multiculturele ondersteunende hulpmiddelen, inclusief interactieve content om de digitale vaardigheden bij de burgers te bevorderen, hun begrip van het medialandschap aan te scherpen en hun weerbaarheid tegen desinformatie te verhogen.
- Ontwikkeling van hulpmiddelen voor burgers en training begeleiders met focus op alle of specifieke leeftijds- en sociale groepen.
- Ontwikkeling van innovatieve oplossingen die de mediageletterdheid blijven bevorderen in het medialandschap van de toekomst (Het project kan prototypes bevatten, maar focust niet uitsluitend op technologieontwikkeling).
- Trainingen voor burgers en training-begeleiders, inclusief het delen van goede praktijkvoorbeelden over culturele, nationale en taalgrenzen heen.
- Organisatie van publieke evenementen en/of workshops om het bewustzijn te verhogen en best practices te delen.
- Gemeenschapsgerichte activiteiten om de besproken tools en hulpmiddelen toegankelijk en op maat te maken.
- Aan welke vereisten moet de aanvrager voldoen?
VEREISTEN AANVRAGERS
Consortia bestaande uit ten minste 3 aanvragers (coordinator + min. 2 partners) uit minimaal 3 verschillende landen die deelnemen aan het Creative Europe programma.
Consortia mogen bestaan uit:
− profit- en non-profitorganisaties (privaat of publiek);
− overheidsinstanties (nationaal, regionaal, lokaal);
− internationale organisaties;
− universiteiten en onderwijsinstellingen;
− mediaorganisaties;
− onderzoeks- en technologie-instellingen
− technologieleveranciers;- Wat zijn de toekenningscriteria?
De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité (bijgestaan door externe experts).
De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen. De geselecteerde projecten, zijn de projecten met de hoogste evaluatiescore, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een evaluatiescore van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.
1. Relevantie (40 punten)- De relevantie van het project ten opzichte van de doelstellingen en prioriteiten van de call, de relevantie van de gekozen doelgroep(en) en landen in de behoefteanalyse, en het innovatieve karakter van het project. (35 punten)
- Toereikende strategieën om de genderbalans, inclusie, diversiteit en vertegenwoordiging te verzekeren. (5 punten)
2. Kwaliteit van inhoud en activiteiten (30 punten)- Kwaliteit van de voorgestelde methodologieën, inclusief de mechanismen om de doelstellingen van de call te bereiken en om innovatie, samenwerking, creativiteit, diversiteit, pluralisme, onpartijdigheid en onafhankelijkheid te waarborgen, en de strategie voor risicobeheer. (20 punten)
- Kostenefficiëntie van de voorgestelde activiteiten in het gekozen domein. (10 punten)
3. Projectmanagement (20 punten)
- Samenstelling en ervaring van het projectteam (5 punten)
- Complementariteit van de consortiumpartners, verdeling van verantwoordelijkheden en bijbehorende budgetten, passendheid van de voorgestelde coördinatiemechanismen en kwaliteitscontrolesystemen. (5 punten)
4. Verspreiding (20 punten)
- Kwaliteit van de strategieën om kennis te delen en duurzame uitwisseling van activiteiten en resultaten. (10 punten)
- De impact op lokaal, regionaal, nationaal en/of Europees niveau los van de direct betrokken partijen en voorbijgaand aan de looptijd van het project, inclusief methodes om dergelijke impact te verzekeren. (15 punten)
- Hoeveel geld kan ik aanvragen?
• Het totale beschikbare budget van de oproep is 3.000.00 miljoen euro.
• De maximale Europese cofinanciering is 70% van de totale subsidiabele kosten
• Maximaal €500.000 euro per project
• 70% prefinanciering na ondertekening contract.
• In aanmerking komende kosten: in principe de dag na het ondertekenen van de subsidieovereenkomst (GA of Grant Agreement). Mits onderbouwde argumentatie: vanaf de dag na het indienen van de aanvraag.
- Wat is de tijdlijn?
• Deadline voor indiening: 11 maart 2026 17.00 (CET)
• Evaluatieperiode: maart-juni 2026
• Aanvragers geïnformeerd over uitslag: september 2026
• Tekenen van contract: december 2026
• Startdatum actie: na contractondertekening
• Duur van activiteit: 24 maanden- Hoe kan ik een aanvraag doen?
Ga voor alle documenten van de oproep Mediageletterdheid naar de Funding & Tenders Portal van de Europese Commissie.
Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.
