Rapport: Audiovisual fiction production in Europe 2015-2024

Image
Afbeelding
Audiovisual fiction production in Europe 2015-2024
Caption
EAO: Audiovisual fiction production in Europe
Authors
European Audiovisual Observatory

Rapport: Audiovisual fiction production in Europe 2015-2024

Nieuw rapport over de afname van opdrachten van streamingdiensten in de Europese tv-fictieproductie.
MEDIA

De Europese Audiovisual Observatory heeft een nieuwe editie van de AVMSDigest gepubliceerd. In dit rapport staat hoe veel fictie in Europa wordt gemaakt voor televisie en SVoD, uit welke landen de titels komen, hoeveel internationale coproducties er zijn en wie de belangrijkste opdrachtgevers en producenten zijn.

Minder opdrachten van streamingdiensten
Na jaren van groei is er in 2024 opnieuw een duidelijke vertraging zichtbaar. Vooral de streamingdiensten – lange tijd de motor achter nieuwe fictie, gaven minder opdrachten. In 2024 bestelden zij 7% minder fictietitels dan een jaar eerder. De daling die in 2023 begon, zet daarmee door.

Fictieproductie in heel Europa neemt af
De totale productie van fictie in Europa daalde voor het tweede jaar op rij. In 2024:

  • daalde het aantal titels met 5%;
  • nam het aantal afleveringen af met 3%;
  • en stagneerde het totaal aantal geproduceerde uren.

Gemiddeld worden er in Europa nog steeds veel fictieproducties gemaakt: zo’n 1.200 titels, 23.000 afleveringen en 14.000 uur per jaar. Het gaat om voorlopige cijfers uit de EU27, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland. Animatie is niet meegerekend.

Publieke omroepen blijven de belangrijkste opdrachtgever
De basis van de Europese fictieproductie verandert nauwelijks. In 2024:

  • kwam 56% van alle opdrachten van publieke omroepen;
  • 30% van commerciële zenders;
  • en 14% van internationale streamingdiensten.

Publieke omroepen blijven daarmee de grootste en meest stabiele opdrachtgever in Europa.

Veel producenten, maar weinig blijvende spelers
Tussen 2015 en 2024 werkten meer dan 2.000 productiebedrijven aan minstens één fictietitel. Maar slechts 3% was elk jaar actief. Dit komt vooral door de vele nieuwe series die jaarlijks worden gelanceerd: gemiddeld was 54% van alle seizoenen een eerste seizoen. De markt blijft dus beweeglijk en vernieuwend.

Soaps en telenovelas blijven dominant

  • De verhouding tussen formats blijft stabiel:
  • 60% van alle geproduceerde uren komt van soaps en telenovelas;
  • 52% van alle titels zijn series met maximaal 13 afleveringen per seizoen.

Korte series en dagelijkse formats blijven daarmee de belangrijkste bouwstenen van de Europese fictiesector.

Did you find this information useful?
0