

Deze regeling steunt de productie van innovatieve en kwalitatief hoogstaande tv-projecten en seriematige storytelling zowel voor televisie als online. Deze producties zijn gericht op een divers publiek en gemaakt door Europese onafhankelijke productiebedrijven.
Het doel is het vergroten van de capaciteit van audiovisuele producenten. Dit door sterke projecten te ontwikkelen en te produceren die een aanzienlijke potentie hebben om in heel Europa en daarbuiten te circuleren. Ook het vergemakkelijken van Europese en internationale coproducties binnen de televisie- en online-sector behoort tot de doelstellingen.
Deze subsidieregeling is erop gericht de onafhankelijkheid van producenten ten opzichte van omroepen en digitale platforms te versterken. Daarnaast is deze regeling ook gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen deelnemers in de markt, denk aan onafhankelijke producenten, omroepen, digitale platforms en sales agents. De deelnemers komen uit verschillende landen die deelnemen aan het subprogramma MEDIA, met als doel kwalitatief hoogwaardige programma's te produceren die gericht zijn op een brede internationale distributie en bij een breed publiek worden gepromoot, met inbegrip van commerciële exploitatie in de multi-platform omgeving. Bijzondere aandacht wordt besteed aan projecten die qua inhoud en financiering innoverende aspecten vertonen en een duidelijk verband tonen met de beoogde distributiestrategieën.
NB: Deze oproep bevat wijzigingen ten opzichte van de vorige oproep:
Cofinancieringspercentage is verhoogd naar 20%
Een vergrote focus op het verduurzamen van de audiovisuele sector door het gebruik van consultants
De eerste opnamedag mag niet voor de datum van het inzenden van de aanvraag liggen.
Oproepnummer: CREA-MEDIA-2022-TVONLINE
Totale budget: € 22.000.000
Er zijn twee deadlinemomenten voor het indienen van een complete en volledige aanvraag.
INFOSESSIE
Het Uitvoerend Agentschap van Creative Europe in Brussel (EACEA) organiseert op dinsdag 8 maart een internationale webinar voor deze subsidieoproep. Meer info
De subsidieregeling voor tv en online content steunt werken (dramafilm, animatie en documentaire) die bestemd zijn voor lineaire en niet-lineaire uitzendingen, waarbij het gaat om:
Speciale aandacht is er voor aanvragen die geschikte strategieën presenteren die zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie (in het specifieke door het gebruik van consultants om zo de impact op het milieu te verkleinen tijdens de verschillende productie fases) en die gendergelijkheid, inclusie en diversiteit waarborgen.
Concreet behelzen deze projecten:
De volgende projecten komen niet in aanmerking:
Ingediende projecten worden beoordeeld door externe experts en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.
1. Relevantie (30 punten)
1a) De Europese dimensie van de financiering van het project (15 punten):
- Niveau van samenwerking tussen actoren uit verschillende landen.
- Percentage niet-nationale financiering.
- Strategieën van de producent en geleverde inspanningen om de bevestigde financiering te behalen.
- Originaliteit en innovatie van de financieringsstructuur.
- Geografische en taalkundige diversiteit van de betrokken partners, ook rekening houdend met de marktomvang.
1b) Europese coproductie (5 punten):
- Bestaan van een Europese coproductie tussen twee productiebedrijven uit verschillende landen.
- Mate van samenwerking inzake creatieve aspecten.
- Samenwerking tussen landen van verschillende marktomvang, met inbegrip van een partner uit LCC Groep A of Groep B, en verdeling van de MEDIA-subsidie onder coproducenten.
1c) De adequaatheid van de strategieën die gepresenteerd worden voor het stimuleren van een duurzamere en milieubewuste industrie (5 punten).
1d) De adequaatheid van de strategieën die gepresenteerd worden voor het bevorderen van diversiteit, inclusie, de mate van representatie en gendergelijkheid in ofwel de inhoud van het project ofwel het managen van de activiteit (5 punten).
2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (35 punten)
2a) De artistieke kwaliteit van het project (15 punten):
- Innovatie, relevantie, originaliteit en algemene kwaliteit van het onderwerp/format/behandeling.
- Kwaliteit van de pitch/trailer.
- Voor het tweede en de daaropvolgende seizoenen van series: kwaliteit van de nieuwe ontwikkelingen in de verhalen en personages.
2b) De algemene kwaliteit en financiering van het project (5 punten):
- De haalbaarheid van het project.
- De adequaatheid van het budget op basis van het type project.
- Coherentie tussen het budget en de financiering.
2c) Het potentieel om een publiek op Europees en internationaal niveau te bereiken (15 punten):
- De transnationale aantrekkingskracht van het concept/onderwerp van het werk.
- Bevestigd publiek bereik via de betrokken omroepen.
- Het potentieel voor het bereiken van een jong en digital native publiek.
3. Verspreiding van de projectresultaten, effect en duurzaamheid (30 punten)
3a) De kwaliteit van de betrokkenheid van de distributeur (10 punten):
- De ervaring en trackrecord van de distributeur die bij soortgelijke projecten betrokken is.
- Financiële betrokkenheid en het risico dat de distributeur neemt (dat wil zeggen bedrag van MG).
- Indien van toepassing en indien de productiemaatschappij als distributeur optreedt: ervaring en trackrecord van de producent als distributeur.
3b) De kwaliteit van de distributiestrategie (15 punten):
- De coherentie en relevantie van de distributiestrategie.
- De adequaatheid van de strategie in relatie tot de aard van het werk.
- De coherentie van de schattingen van de verkoop.
- Het aantal omroepen dat geïnteresseerd is in de aankoop van het werk.
3c) De kwaliteit van de promotie- en marketingstrategie (5 punten):
- De coherentie en relevantie van de promotie- en marketingstrategieën die zijn ontwikkeld om het project bij het publiek te promoten.
- Business-to-consumer (B2C) marketingstrategieën en innovatieve promotiestrategieën om het publiek te bereiken, inclusief strategieën voor promotie via internet en sociale media.
- De adequaatheid van het promotiebudget.
4. Kwaliteit van het projectteam (5 punten)
De verdeling van de rollen en verantwoordelijkheden van het productie- en creatief team. Dit is inclusief de adequaatheid van de samenwerking in verhouding tot de doelstellingen van het project. Voor animatieprojecten wordt de locatie van het animatiewerk beoordeeld om zo het gebruik van Europese studio's aan te moedigen.
In totaal is er een budget beschikbaar van € 22.000.000. De financiële bijdrage voor de cofinanciering van een tv of online content productie is maximaal 20% van de totale kosten.
- Voor creatieve documentaires is de financiële bijdrage maximaal € 300.000.
- Voor animatiefilms is de financiële bijdrage maximaal € 500.000.
- Voor dramaproducties is de financiële bijdrage maximaal:
NB: De startdatum en duur van het project worden vastgesteld in de Grant Agreement. Normaal gesproken start een project na het tekenen van het contract. Een retroactieve aanvraag kan gehonoreerd worden in uitzonderlijke situatie, maar nooit eerder dan de datum waarop de aanvraag is ingediend.
Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond.
Deadline van indiening |
moment 1: dinsdag 5 april 2022 17:00, Brusselse tijd |
Evaluatieperiode |
moment 1: april - juli 2022 |
Aanvragers geïnformeerd over uitslag |
moment 1: augustus 2022 |
Tekenen van contract |
moment 1: oktober 2022 |
Startdatum actie |
Na het ondertekenen van het contract |
Duur van activiteit |
24 of 36 maanden als het een serie van meer dan 2 afleveringen is |
Klik hier voor de gehele call voor TV en online content op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie. Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.
Wilt u een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020-61 64 225 of via MEDIA@creativeeuropedesk.nl