

Oproepnummer: CREA-MEDIA-2023-DEVSLATE
Totaalbudget: € 2.000.000,-
Deadline: 30 maart 2023 | 17:00 uur
Infosessie: 20 januari 2023 | 10:30 - 12:00 uur | naar infosessie
De volledige Engelstalige subsidieoproep staat op de EU Funding & Tenders Portal.
Bekijk hier het Call Document.
Deze subsidie biedt steun aan samenwerkingsprojecten met duidelijke doelstellingen rond mediageletterdheid. De projecten behelzen minstens 2 van de volgende werkgebieden:
1. Activiteiten bouwen verder op goede praktijkvoorbeelden uit de mediageletterdheid door verder te verspreiden en uit te breiden. Men werkt over de culturele, nationale en taalgrenzen heen, in het besef dat het (nieuws)media-ecosysteem continue én snel wijzigt.
2. Het ontwikkelen van innovatieve en interactieve online toolkits – niet de tools zelf – om oplossingen te bieden aan bestaande/toekomstige uitdagingen in de digitale omgeving, inclusief desinformatie.
3. Het ontwikkelen van toolkits die burgers in staat stellen een kritische houding aan te nemen ten opzichte van de media, en om desinformatie beter te herkennen en er correct op reageren.
4. Het ontwikkelen van werkwijzen rond mediageletterdheid die aangepast zijn aan het veranderend mediaklimaat. Hierbij heeft men oog voor manipulatietechnieken en mediaproducties die gebruik maken van artificiële intelligentie.
Doelstellingen
• Het doel is om burgers te helpen om media kritisch te benaderen en te gebruiken. Mediageletterdheid is ook een krachtig instrument om de impact van desinformatie te beperken. Acties binnen deze oproep moedigen uitwisseling van kennis en het delen van beleid en praktijken rond mediageletterdheid aan.
• Het doel van de steun is verder om innovatieve, grensoverschrijdende initiatieven en gemeenschappen rond mediageletterdheid op te zetten, dit in het licht van een voortdurend veranderend digitaal medialandschap en met inbegrip van actueel gebruikersgedrag bij verschillende leeftijdsgroepen.
Wat is er nieuw?
Het totale budget is veranderd naar 2 miljoen euro. Ook is de puntenverdeling anders. Neem goed de huidige toekenningscriteria goed door in het Calldocument.
VEREISTEN AANVRAGERS
Consortia van minstens 3 aanvragers (coordinator + min. 2 partners) dienen hun aanvraag in, volgens deze regels:
Minstens 3 entiteiten van 3 verschillende in aanmerking komende Creative Europe landen
Consortia mogen bestaan uit profit- en non-profitorganisaties (privaat of publiek), publieke autoriteiten (nationaal, regionaal, lokaal), internationale organisaties, universiteiten en onderwijsinstellingen, mediaorganisaties, onderzoeks- en technologie-instituten of technologieleveranciers. Dit telkens met bewijs van expertise in mediageletterdheid en/of digitale media, het gebruik, creatie en verspreiding daarvan, media-effectenbeoordeling en/of relevante digitale technologieën.
De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité (bijgestaan door externe experts).
De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen. De geselecteerde projecten, zijn de projecten met de hoogste evaluatiescore, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een evaluatiescore van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.
1. Relevantie (30 punten)
2. Kwaliteit van inhoud en activiteiten (30 punten)
3. Projectmanagement (20 punten)
4. Verspreiding (20 punten)
• Het totale beschikbare budget van de oproep is 2 miljoen euro.
• De maximale Europese cofinanciering is 70% van de totale subsidiabele kosten
• Richtinggevend bij de aanvraag is een projectbedrag van maximaal €500.000 euro.
• 70% prefinanciering na ondertekening contract.
• In aanmerking komende kosten: in principe de dag na het ondertekenen van de subsidieovereenkomst (GA of Grant Agreement). Mits onderbouwde argumentatie: vanaf de dag na het indienen van de aanvraag.
• Deadline voor indiening: 30 maart 2023 17.00 (CET)
• Evaluatieperiode: april-juni 2023
• Aanvragers geïnformeerd over uitslag: juli 2023
• Tekenen van contract: september 2023
• Startdatum actie: na contractondertekening
• Duur van activiteit: 24 maanden
• Voorziene eerstvolgende oproep: 2024
Ga voor alle documenten van de oproep Mediageletterdheid naar de Funding & Tenders Portal van de Europese Commissie.
Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.