

Oproepnummer: CREA-CROSS-2023-JOURPART
Totale budget: € 10.000.000,-
Deadline: 27 april 2023 | 17.00 uur (CET)
Infosessie: 13 januari 2023 | 11:00 - 12:30 uur | naar infosessie
Deze actie ondersteunt professionele nieuwsmedia-organisaties die op zakelijk vlak structurele samenwerkingen aan willen gaan d.m.v. het testen van innovatieve bedrijfsmodellen en het delen van best practices onder vakgenoten, ter bevordering van de levensvatbaarheid, het concurrentievermogen en de kwaliteit van de journalistiek. Steun is er ook voor innovatieve journalistieke samenwerkingsverbanden en het delen van normen en formats.
Deze subsidieregeling is onderdeel van het subprogramma Cross-sectoraal en onderschrijft daarmee de zogenaamde cross-cutting issues (inclusie, ecologische impact en gendergelijkheid) van het Creative Europe programma. De Europese partnerschappen zouden ook bij kunnen dragen aan de implementatie van nieuwe EU beleidsinitiatieven zoals het Europese Jaar van de Jeugd.
Deze subsidieregeling is in twee onderwerpen opgesplitst:
Verder dienen subsidieaanvragen in lijn te zijn met ten minste een van de twee volgende prioriteiten. Let op: in deze call verschillen per onderwerp de bijbehorende prioriteiten.
Geef in de projectaanvraag duidelijk aan tot welke van bovenstaande onderwerpen en prioriteiten de aanvraag zich richt.
Welke activiteiten komen in aanmerking?
VEREISTEN AANVRAGERS
Samenwerkingen
De aanvrager is een consortium van 1 projectleider en ten minste 2 partners (die geen gelieerde entiteiten zijn) uit minstens 3 verschillende Creative Europe-landen.
Pluralisme
Hiervoor geldt dat zowel projectaanvragen door individuele aanvragers en een consortium bestaande uit twee aanvragers toegestaan zijn.
Consortia kunnen non-profit, publieke en private mediakanalen (waaronder geschreven/online pers, radio/podcasts, TV, enz.) omvatten, evenals andere organisaties die zich richten op nieuwsmedia (waaronder mediaverenigingen, NGO's, journalistieke fondsen, opleidingsorganisaties gericht op mediaprofessionals)
Om een maximaal positief effect op het pluralisme in de media te bereiken, dienen partnerships aangegaan te worden met organisaties uit landen en regio's met verschillende mediacapaciteiten.
Partner search is mogelijk via de Funding & Tender Portal.
VEREISTEN ACTIVITEITEN
Samenwerkingsprojecten in en tussen nieuwsmedia-(sub)sectoren en/of -genres die gericht zijn op: het verbeteren van de samenwerking, het teweegbrengen van systemische verandering in het bredere nieuwsmedia-ecosysteem.
De voorgestelde activiteiten stoelen heel duidelijk op de behoeften van de gekozen (sub)sector(en) en de uitdagingen die er aan gelinkt zijn.Wat? De ontwikkeling van betere inkomstenmodellen, beheersmodellen, nieuwe benaderingen van publieksontwikkeling en marketing, de ontwikkeling van gemeenschappelijke professionele/technische normen, nieuwe soorten redactiekamers, syndicatienetwerken of andere modellen om inhoud uit te wisselen tussen nieuwsmedia in de hele EU, het verlenen van bijstand aan kleine organisaties om zich zakelijk voor te bereiden.
Hoe? Evenementen, onlinetrainingen en workshops voor mediaprofessionals, uitwisselingsprogramma's, het in kaart brengen van best practices, de ontwikkeling van technische normen voor de hele sector, de productie van praktische handleidingen, het ontwikkelen en testen van platforms, technische oplossingen om ideeën en best practices uit te wisselen, promotieactiviteiten of andere activiteiten die de levensvatbaarheid van de sector ondersteunen.
Aanvragers moeten activiteiten voorstellen die ook ten goede kunnen komen aan regionale, lokale of community media, die belangrijk zijn voor de democratie maar vaak niet over de middelen beschikken om zich aan te passen aan de digitale omgeving.
2. Het bevorderen van journalistieke samenwerkingsprojectenWat? Professionele samenwerking die de efficiëntie en de kwaliteit van de verslaggeving verhoogt en de diversiteit in de journalistiek vrijwaart.
Testen van originele verslaggeving en innovatieve productiemethoden en -formats testen. Uitwisselen van best practices tussen journalisten. Optimaliseren van werkprocessen voor journalistieke genres die meer tijd en middelen vereisen.
Hoe? Evenementen, onlinetrainingen en workshops voor journalisten, gezamenlijke ontwikkeling van richtlijnen en redactionele normen, uitwisselingsprogramma's, mentorprogramma's, financiële steun voor journalistieke samenwerkingsprojecten, promotieactiviteiten etc.
2. Subsidieregeling voor pluralisme
Wat? Vanwege nieuwe ontwikkelingen die de weerbaarheid van een pluralistische mediasector beïnvloeden, nodigt deze oproep organisaties uit om mee te werken aan ondersteunende activiteiten voor journalistieke organisaties, de onafhankelijke journalistiek en aan andere vormen van capaciteitsopbouw. Deze activiteiten moeten door het maatschappelijk middenveld georganiseerd worden en zich richten op o.a.: de lokale media, onafhankelijke of onderzoeksjournalistiek en media organisaties die zich bezig houden met het publieke belang.
Hoe? Presenteren, ontwikkelen en implementeren van inkomstenmodellen met focus op onafhankelijke mediaorganisaties die zich hiermee bezighouden. De activiteiten dienen gericht te worden op de rol van media in het verbeteren van het democratische gehalte, het initiëren van maatschappelijk debat en waarde toevoegen voor het publiek en gemeenschappen. Deze inkomstmodellen moeten opgesteld worden als financiële ondersteuning aan derde partijen en dienen zich zo volledig mogelijk te richten op alle media organisaties. Activiteiten kunnen bestaan uit redactionele productie en innovatie, de ontwikkeling van standaarden en redactionele overzichten, de nieuwsdistributie verbeteren, het aantrekken van publiek, de ontwikkeling van technische tools of het organiseren van trainingen.
VEREISTEN AANVRAGER & PROJECTPARTNERS
Publiek of privaatrechtelijke organisaties die wettelijk gevestigd zijn in een van de landen die aangesloten is bij het Creative Europe-programma (EU lidstaten, EFTA – en andere landen die aangesloten zijn bij Creative Europe) Natuurlijk personen komen niet in aanmerking, eenpersoonszaken echter wel. De aanvrager is een consortium van 1 projectleider en ten minste 2 partners (die geen gelieerde entiteiten zijn) uit minstens 3 verschillende Creative Europe-landen.
VEREISTEN VAN DE PROJECTEN
Alle ondernomen acties respecteren de redactionele onafhankelijkheid van de media, benadrukken het belang van goede redactionele regelingen en laten het consortium toe om zelf redactionele ingrepen te maken. Het project stemt overeen met de belangen en prioriteiten van het EU-beleid. Het project hanteert de hoogste ethische standaarden en voldoet aan de Europese, internationale en nationale wetgeving.
Voor aanvragen gericht op het deelprogramma ‘pluralisme’ wordt verwacht dat de projectactiviteiten in tenminste 4 EU-landen plaats zullen vinden.
VEREISTEN BIJ DERDE PARTIJEN (indien van toepassing)
Derde partijen kunnen via het project financiële steun vinden onder de volgende strenge voorwaarden:
FINANCIËLE VEREISTEN
Financiële capaciteit van de aanvrager/projectleider en alle partners en eventueel voor geaffilieerde entiteiten (niet derde partijen)
De aanvrager dient een stabiele financiële basis en voldoende middelen te hebben.
De aanvrager verschaft voor het laatste jaar de balans-boekhouding, het businessplan, een auditrapport door een geaccrediteerde externe auditeur.
Deze regel geldt niet voor:
Om de eerste selectie door een onafhankelijke jury te doorstaan, moet een project een totaal van tenminste 70 op 100 punten in de beoordeling halen. Er is geen drempel ingesteld voor elk van de volgende toekenningscriterium:
Relevantie (30 punten)
Kwaliteit van de inhoud en de activiteiten (30 punten)
Disseminatie/Verspreiding (20 punten)
Projectmanagement (20 punten)
Afhankelijk van de rangschikking van het project en het beschikbare budget wordt het project aangeduid om Europese financiële steun te ontvangen. Bij een ex aequo, krijgt het project met hoogste score op Relevantie voorrang. Indien opnieuw ex aequo, krijgt het project met de hoogste score op Disseminatie/Verspreiding voorrang. Indien opnieuw ex aequo, krijgt het project met de hoogste score op Kwaliteit van de inhoud en activiteiten voorrang.
Het totale budget voor deze oproep in 2021 is 10 miljoen - voor elk onderwerp is er 5 miljoen beschikbaar. Financiering van derde partijen is mogelijk onder voorwaarden (zie vereisten): max. 60 000 euro per derde partij. Europese co-steun is 80 % van het aanvaarde begrotingsvoorstel. De pre-fianciering is 70 %, die men ca. 30 dagen na start van het project ontvangt. Indien de aanvrager beoordeeld wordt als minder financieel stabiel, kan de pre-financiering lager zijn of helemaal niet plaatsvinden.
Per project is er geen minimum of maximum aan te vragen budget vastgesteld.
Deadline voor indiening |
27 april 2023 – 17:00 (CET) |
Evaluatieperiode |
mei- juni 2023 |
Bekendmaking uitslag |
juli 2023 |
Ondertekening overeenkomst |
september 2023 |
Bekijk hier de subsidieregeling voor het onderwerp Samenwerkingen op de portal van de Europese Commissie.
Bekijk hier de subsidieregeling voor het onderwerp Pluralisme op de portal van de Europese Commissie.
Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.
Wilt u meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/Cultuur via 020-61 64 225 of via culture@creativeeuropedesk.nl