|
Image
Afbeelding
Albert Meijer
Role
Advisor Culture - Creative Europe
Email
a.meijer [at] dutchculture.nl

|
Image
Afbeelding
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Afbeelding
Emma O'hare
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
e.ohare [at] dutchculture.nl

|
Image
Afbeelding
Jordi Wijnalda
Role
Communications Advisor Creative Europe Desk
Email
j.wijnalda [at] creativeeuropedesk.nl
 

Algemene tips bij het doen van een Creative Europe aanvraag.

Image
Afbeelding
 Europese Commissie
Caption
Europese Commissie
Authors
Europese Commissie
Discipline
Audiovisuele media

Algemene tips bij het doen van een Creative Europe aanvraag.

MEDIA
  1. Begin op tijd met het voorbereiden van je aanvraag. Voor nieuwe aanvragers met een eerste idee voor een project en nog zonder samenwerkingspartners, kan het een jaar duren om tot een goede aanvraag te komen. Ook ervaren aanvragers met solide partners doen er vaak minstens twee maanden over om een aanvraag te voltooien.
     
  2. Liever een partner te veel dan precies het minimum aantal. Mocht een samenwerkingspartner uitvallen, dan kan het project gewoon doorgaan.
     
  3. Het sleutelwoord is “internationaal”. Of je project nu een creatieve documentaire, animatie of drama is, of zelfs een festival, markt of trainingsprogramma, de basisvraag is: “Werkt mijn project internationaal?” Bedenk wie je Europese partners kunnen zijn, en betrek ze inhoudelijk in je plan. Als het project echt gericht is op de Europese en internationale markt, dan moeten alle strategieën die je schetst in de aanvraag - ontwikkeling, financiën, marketing en distributie - ook Europees en internationaal van aard zijn.
     
  4. Zoek partners niet alleen in buurlanden, maar ook daarbuiten. De voorkeur gaat uit naar een brede geografische spreiding én met de inbreng van verschillende soorten expertise door de verschillende partners. De door Creative Europe gesteunde netwerken op het gebied van onder meer theater, muziek en cultureel erfgoed, zijn een goede plek om partners te vinden.
     
  5. Verdiep je in één van de prioriteiten die in de regeling genoemd worden (zoals digitalisering, verduurzaming, capaciteitsopbouw, etc.) en schrijf je aanvraag met deze prioriteit in gedachten. Denk niet: wat kan Europa voor mij doen, maar hoe draagt mijn project bij aan de doelstellingen van Europa?
     
  6. Ben je nog niet bekend met Creative Europe en het doen van een aanvraag? Sluit je dan eerst eens aan bij een projectaanvraag als samenwerkingspartner. De door Creative Europe gesteunde netwerken bie¬den een goede ingang om organisaties te vinden om mee samen te werken.
     
  7. Lees goed wat er staat! In de vraagstelling staat vaak al in de tussenkopjes wat ze willen weten. Maak eventueel gebruik van een tijdslijn en be¬schrijf alle stappen die je onderneemt om het project zo goed mogelijk te laten slagen. Vergeet daarbij ook niet de overkoepelende thema’s die centraal staan binnen de Europese Commissie, zoals gendergelijkheid, diversiteit en inclusie, en verduurzaming.
     
  8. Het is essentieel dat je alle criteria van de desbetreffende subsidieregeling goed weet te onderbouwen in je aanvraag; dit is namelijk waar de experts in het bijzonder op beoordelen. Verwijs helder en overtuigend naar deze criteria, en val niet in herhaling; elke subvraag heeft een specifieke focus en verwacht een bijbehorend antwoord.
     
  9. Wees realistisch en zorg voor alternatieven: wat als een financier of partner wegvalt? Welke risico’s liggen er op de loer voor de totstandkoming van je project, en hoe groot is hun impact? Kortom: toon je professionele verantwoordelijkheid door een gedegen en doordacht plan B in je aanvraag mee te nemen.
     
  10. Mocht je niet zeker zijn of je idee binnen een Creative Europe aanvraag past, of heb je andere vragen? Neem gerust contact met ons op.
     
Did you find this information useful?
1