Hoe kinderen film en series consumeren

Image
Afbeelding

Hoe kinderen film en series consumeren

Publicatie van het Deens Film Instituut. Tien inzichten.
MEDIA

Wist je dat 7- tot 14-jarigen de voorkeur geven aan de film boven social media als ze de keuze krijgen? Of dat ze net zo vaak naar de bioscoop gaan als volwassenen, of dat de helft van hen bijna iedere dag naar tv-series kijkt? Een recente studie van het Deens Film Instituut over het bekijken van films en tv-series door Deense kinderen is beschikbaar in het Engels.

Een nieuw onderzoek van het Deense Film Instituut toont voor het eerst de consumptie en perceptie van speelfilms en televisieseries (fictie) door kinderen, zowel in de bioscoop als thuis.

Het doel van de studie is om inzicht te geven in de kijkgewoonten en verwachtingen van kinderen met betrekking tot films en televisieseries - in vergelijking met gaming, social media en dergelijke. Het onderzoek laat ook zien wat 7 tot 14-jarigen motiveert om naar de bioscoop te gaan of films en series thuis te bekijken, welke ervaringen ze hebben en wat ze denken over Deense fictie in het algemeen.

Het onderzoek presenteert de volgende10 inzichten:

1. Kinderen kijken minstens zo vaak naar films als volwassenen, net als jongvolwassenen.

2. Bioscoopbezoek heeft hoge prioriteit. Bijna de helft van de kinderen gaat minstens één keer per kwartaal naar de bioscoop.

3. Kinderen zijn grote gebruikers van fictie tv-series en kijken dit veel vaker dan volwassenen.

4. Kinderen maken gebruik van dezelfde streamingdiensten als volwassenen.

5. Kinderen kijken samen met anderen naar films, maar hebben de neiging om zelf naar series te kijken.

6. Kinderen gebruiken meestal een televisiescherm om films en series te bekijken, maar naarmate ze ouder worden en meer apparaten aanschaffen, verspreiden ze hun kijkgedrag.

7. Kinderen worden vooral gedreven door vermaak en minder door fictie die uitnodigt tot reflectie.

8. Kinderen oriënteren zich in grote lijnen op verschillende genres, en hun houding ten opzichte van (Deense) fictie verandert naarmate ze ouder worden.

9. YouTube is enorm populair onder kinderen, maar ze gebruiken het niet om naar fictiefilms en -series te kijken.

10. Voor een kwart van de kinderen is het niet of/of: ze zijn frequente gebruikers van zowel films en series als gaming.

Aan de jeugdige respondenten is ook gevraagd welke films en series ze hebben gezien uit een pool van zo'n 60 films en 40 series.

 

Did you find this information useful?
0