19 september 2019

9 MEDIA-gesteunde films in competitie op het filmfestival in San Sebastián

De coproductie Monos ontving in 2015 financiering uit het MEDIA-gesteunde HBF + Europe coproductiefonds en werd eerder gepitcht op de coproductiemarkt CineMart (IFFR).

De 67e editie van het San Sebastián Film Festival vindt plaats van 20 tot 28 september 2019 in San Sebastián (Spanje). Op het festival zullen enkele van de beste Europese en internationale films van dit moment te zien zijn, waaronder negen films (in vier categorieën) die door het Creative Europe MEDIA programma zijn gesteund. 

Van de negen films strijden er vier om de felbegeerde Gouden Schelp. De winnaars worden bekend gemaakt op zaterdag 28 september.

De MEDIA-gesteunde films op een rij:

Officiële Selectie:

  • The song of names van François Girard (Canada, Verenigd Koninkrijk, Hongarije)
  • The audition van Ina Weisse (Duitsland, Frankrijk)
  • Patrick van Gonçalo Waddington (Portugal, Duitsland)
  • The other lamb van Małgorzata Szumowska (Ierland, België, Polen, USA)

Horizontes Latinos:

  • Monos van Alejandro Landes (Colombia, Argentinië, Nederland, Duitsland, Zweden, Uruguay)

Perlak:

Made in Spain:

In totaal heeft de EU in totaal 976.000 euro geïnvesteerd in de ontwikkeling, coproductie en distributie van deze negen films.

Tot slot zullen er vijf andere MEDIA-gesteunde films buiten de competitie worden opgenomen in de categorie Movies for Kids:

  • Asterix: the secret of the magic potion van Louis Clichy en Alexandre Astier (Frankrijk)
  • The incredible story of the giant pear Philip Einstein Lipski, Jørgen Lerdam en Amalie Næsby Fick (Denemarken)
  • Early man van Nick Park (Verenigd Koninkrijk)
  • Ploey: you never fly alone Árni Ásgeirsson (IJsland, België)
  • The son of bigfoot van Jeremy Degruson en Ben Stassen (Frankrijk, België, USA)