16 juli 2020

In the spotlight: Eurosonic Noorderslag

Showcasefestival Eurosonic Noorderslag krijgt financiering vanuit de Creative Europe regeling Europese platforms.

Naaz at the 2020 Music Moves Europe Talent Awards during Eurosonic Noorderslag.

Elke januari is Groningen de popmuziekhoofdstad van Europa: dan vindt Eurosonic/Noorderslag (ESNS) plaats. Uit alle hoeken van Europa en ook van buiten Europa komen duizenden muziekprofessionals naar Groningen om er het nieuwste Europese talent te spotten. 
ESNS bestaat in 2021 35 jaar. “We wilden dat vieren met een editie die focust op heel Europa, in plaats van op één thema-land zoals we normaal doen” zegt Robert Meijerink, hoofd programma ESNS,  “maar door de coronacrisis moeten we nu nuchter & zakelijk kijken wat er mogelijk is binnen de geldende richtlijnen. Het festival van 2021 wordt sowieso kleinschaliger.”

esns_robert_meijerink_rechtenvrij.jpg
Robert Meijerink, hoofd programma ESNS

Europa

Die Europese focus is al jaren een vast onderdeel van ESNS. “De reden dat we ooit kozen om op Europa te focussen komt voort uit het feit dat de media heel erg gericht was, en is, op Anglo-Amerikaanse cultuur. Er leeft een sterk idee dat alles wat daar vandaan komt beter is dan wat er uit onze eigen achtertuin komt. Wij voelden de drang om dit te veranderen en te kijken naar wat er in Europa speelt. Toch krijg ik elk jaar nog de vraag: but why? Dan zeg ik dat we trots zijn op wat er in Europa plaatsvindt.”
ESNS is een conferentie en een showcase festival inéén. Tijdens de conferentie komen Europese muziekprofessionals overdag samen om te praten over de laatste ontwikkelingen in de Europese muzieksector. ’s Avonds speelt het nieuwste Europese talent op tientallen podia verspreid door de stad. Ook de Music Moves Europe Talent Awards  worden tijdens ESNS uitgereikt.  De Nederlandse zangeres Naaz won er één dit jaar, en sleepte ook de Public Choice Award in de wacht. Waar tijdens Eurosonic de focus ligt op heel Europa, staan er op de laatste festivaldag, Noorderslag, alleen Nederlandse acts geprogrammeerd.  
“We hebben onderzocht waarom muziekprofessionals naar Groningen komen voor ESNS. Dat doen ze op de eerste plaats om artiesten te ontdekken. De tweede reden die het meest genoemd wordt is het netwerken en de conferentie, die gaat over hele specifieke onderwerpen die voor de hedendaagse muziekindustrie belangrijk zijn. Dat gaat van duurzaamheid naar hoe je je horeca inricht, en van nieuwe muziekplatformen tot diversiteitsvraagstukken. Het is onze missie om urgent en actueel te zijn.”
 

Dua Lipa noemde ESNS de plek waar haar carrière écht begon

ETEP

ESNS krijgt Europese financiering vanuit de Creative Europe regeling platforms, waarbij de focus ligt op talentontwikkeling binnen één bepaalde kunstdiscipline. Voor popmuziek is ESNS’s project European Talent Exchange Project (ETEP) het geselecteerde platform binnen deze regeling. ETEP stimuleert Europese festivals om geselecteerde Europese talenten te boeken. Sinds 2003 zijn mede door deze regeling een indrukwekkende lijst artiesten gepromoot, waaronder Franz Ferdinand, The XX, Agnes Obel, Calvin Harris, Ásgeir, James Blake en Selah Sue. Voor Nederland draaiden o.a. Within Temptation, Noisia en Eefje de Visser mee in het programma. 
“We hebben in het netwerk van ETEP 130 festivals en een wachtlijst van festivals die graag mee willen doen” vertelt Robert Meijerink. “We monitoren het aantal boekingen. Als er geen boekingen komen van ETEP acts, dan vervalt het lidmaatschap. Natuurlijk is dit jaar alles geannuleerd, behalve een paar festivals in september. We hebben in samenspraak met de Europese Commissie besloten om de selectie ETEP-artiesten van 2020 ook mee te laten draaien in ETEP 2021. We vinden het belangrijk om ook de artiesten van 2020 de kans te geven mee te doen.”
De platformregeling van Creative Europe begon in 2013, maar daarvoor vroeg ESNS al eerder Europese subsidie aan. “Voordat we platform-financiering aanvroegen, hadden we al financiering gekregen als een grootschalig samenwerkingsproject. Ons idee was om Europese samenwerking op het gebied van popmuziek inhoudelijk vorm te geven.
In Nederland hadden we al veel enthousiaste partijen: gemeente, provincie, Buma/Cultuur. Maar we hadden meer partijen nodig in Europa, en financiering waardoor het project kon draaien. Zonder die eerste Europese projectsubsidies hadden we nooit het niveau gehaald wat we nu hebben. Dat koesteren we nog altijd.”

esns_mme_talent_awards_-_foto_niels_cornelis_meijer.jpg
Winnaars Music Moves Europe Talent Awards, foto: Niels Cornelis Meijer

Talentontwikkeling

Een paar weken terug gaf Dua Lipa een interview waarin ze ESNS noemde als de plek waar haar carrière écht begon. “Op ESNS speelde ze in Vera, een jaar later was ze een internationale popster. ESNS heeft inmiddels een lange lijst succesverhalen. Heel veel acts speelden bij ons en werden daarna opgepikt door de mainstream. Veel acts ook niet natuurlijk, en er zijn acts die tijdens het festival al groter waren dan we zelf hadden ingeschat. Sommige mensen zijn al een ster voordat ze doorbreken. Stromae bijvoorbeeld, die stuurde zijn rider op en toen dachten we dat het wel wat overdreven was. In Nederland kenden we hem nog helemaal niet, maar in Zuid-Europa bleek hij al aardig populair, en we moesten uiteindelijk een groter podium voor hem regelen dat we aanvankelijk gepland hadden, zoveel belangstelling was er. Christine & The Queens stond in de Minerva, de Kunstacademie, en half Frankrijk stond in het publiek. Dit jaar was Celeste de grote shooting star, maar ook acts als Inhaler en Squid deden het goed.”
In 35 jaar is ESNS een begrip geworden in de Europese muzieksector. “Toen we begonnen, waren er nog geen showcase-festivals in Europa op deze schaal. Nu zijn er wel andere festivals die zeggen dat ze hetzelfde willen doen, maar die doen dan toch vaak net iets anders. ESNS heeft door de jaren heen een stevige positie ingenomen. Dat we in Nederland een festival hebben dat de hele Europese muziekindustrie bij elkaar brengt, daar ben ik best trots op.”
ESNS wil blijven inzetten op talentonwikkeling. “In de toekomst willen we graag nog duidelijker de impact van ESNS op muziekcarrières monitoren. Ik zou ook zelf nog intensiever inzetten op talentontwikkeling, bij te dragen aan de ontwikkeling van artiesten. Artiesten staan vaak vroeg in hun carrière op ESNS. Een artiest als Ólafur Arnalds die bij ons als onbekende in café de Spiegel speelde maakt duidelijk wat ESNS kan betekenen in de ontwikkeling van een artiest.”

Voor meer informatie over Eurosonic/Noorderslag, ga naar www.esns.nl.
Meer weten over Creative Europe financiering? Neem contact op met Klaartje Bult of Albert Meijer

Header foto: Niels Cornelis Meijer