Interview Sharelly Emanuelson, deelnemer IDFAcademy

Interview Sharelly Emanuelson, deelnemer IDFAcademy

Verhalen achter de cijfers van Creative Europe MEDIA
Emma O'Hare
MEDIA

In de publicatie Creative Europe 2014 - 2020 geven we een overzicht van de Nederlandse deelname aan het Creative Europe programma in deze periode. Niet alleen door naar de statistieken te kijken, maar ook door inzicht te geven in de verhalen achter de projecten of organisaties die steun ontvingen. Voor de publicatie interviewden wij Sharelly Emanuelson, filmmaker en interdisciplinair kunstenaar uit Curaçao. In 2020 won ze de Volkskrant Beeldende Kunst Publieksprijs voor haar werk En Mi Pais (In Mijn Land). In 2018 deed ze mee aan IDFAcademy, een MEDIA-gesteund trainingsinitiatief dat ieder jaar tijdens het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) internationaal filmtalent de kans geeft om gerenommeerde documentaireprofessionals te ontmoeten die hun kennis willen overdragen. Sharelly vertelt over haar ervaring.

“In 2010 ben ik aan de HKU afgestudeerd op audiovisuele media, gespecialiseerd in regie en documentaire. Ik merkte dat dat niet toereikend was voor wat ik wilde, daarom heb ik daarna de master Artistic Research aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten gedaan. Door deze, meer onderzoeksgerichte, opleiding leerde ik mijn werk in bredere context te bekijken van de koloniale geschiedenis, en de perspectieven en literatuur die daar al rondom bestaan.  

Die diepgaande benadering heeft ervoor gezorgd dat ik meer abstracte werken en installaties ben gaan maken, maar ik heb de film nooit verlaten. Elk medium bereikt een andere doelgroep en ik zie heel erg de waarde daarvan. In mijn volgende project komt dat multidisciplinaire samen: er komt een film, een boek en een audiovisuele installatie, waar alle etnografische research die ik uitvoer in terugkomt.  

Op de (Caribische) eilanden hebben we de afgelopen 30 jaar weinig zelf kunnen maken, onderzoeken en vastleggen. Door de regering en koninklijke verhoudingen zijn er veel bezuinigingen geweest waar cultuur en educatie sterk onder te lijden hebben gehad. Ik probeer dat werk van 30 jaar geleden weer op te pakken en zie mezelf als opvolger van Elis Juliana, die jarenlang onderzoek heeft gedaan als kunstenaar en antropoloog.  

Ik denk dat de Caribische regio de wereld veel kan leren

Ik positioneer mezelf als Caribisch kunstenaar en ik denk dat de Caribische regio de wereld veel kan leren omdat wij geforceerd op een klein oppervlakte een nieuwe samenleving moesten creëren door de mengelmoes van mensen die hier terecht zijn gekomen, zonder de economische rijkdom die Europa en Amerika hebben. Het formuleren van dat perspectief komt steeds beter naar voren in mijn werk.”

IDFAcademy
“In 2018 werden mijn films in filmhuis Rialto in Amsterdam vertoond, in het kader van de Black Achievement Month, en won ik de Black Achievement Spotlight Award. Toen kreeg ik ook de kans deel te nemen aan IDFAcademy.  

IDFAcademy was voor mij de eerste keer dat ik echt inzicht kreeg in de filmindustrie in Europa en hoe deze werkelijkheid in elkaar steekt. Tijdens je studie leer je meer over het maakproces, maar niet hoe de industrie werkt. In het begin werd ik overrompeld door het uitgebreide programma. Er was een overdosis aan mogelijkheden en ik wist niet waar ik moest beginnen. Het was leerzaam om te zien hoe gemakkelijk mensen over hun werk kunnen praten, die ervaring van pitchen en presenteren heb ik zelf minder.

Het belangrijkste voor mij waren de keynote-presentaties met case studies. Toen begon ik te snappen hoe de financieringsstructuren en fases van het productieproces lopen in de industrie. Het begint bij begrijpen hoe het systeem werkt en wat er van jou verwacht wordt. Daar heeft de training de basis voor gelegd.”

We hebben hier meer flexibiliteit nodig en begrip dat de context hier anders is
Media
Afbeelding
Sharelly Emanuelson
Caption
Sharelly Emanuelson, deelnemer aan IDFAcademy
Authors
Richard Terborg

Contrast met het Caribisch gebied
“Hier gaat het anders: we beginnen met maken en kijken en daarna hoe we het gaan distribueren. Maar de hele infrastructuur van de filmindustrie is niet zo ingericht. Voordat je gaat maken, moet je een uitgebreid plan hebben. We hebben hier meer flexibiliteit nodig en begrip dat de context hier anders is. Laat iemand bijvoorbeeld een videopresentatie geven of stel hulp of budget beschikbaar om een plan te laten schrijven.  

Ik zou de training absoluut aanraden, daarom ben ik heel benieuwd naar de andere MEDIA-trainingen. Al speelt bij mij wel de vrees: kom ik in aanmerking? Kan ik het betalen? Je hebt allerlei kosten, zonder dat je al een helder verdienmodel hebt. Ondanks die obstakels is het het wel waard. Als het je ambitie is, grijp dan je kans! De trainingen voeden je, waardoor je volgende film beter wordt en het proces strategischer.  

Ik ben heel dankbaar voor de kans die ik kreeg om de training te volgen. Er zijn veel mensen die het ook verdienen en die kans nog niet hebben gehad. Zonder de Black Achievement Month en de erkenning die ik daar heb gekregen voor mijn werk, had ik niet zo veel kansen gekregen. Het is belangrijk dat je soms mensen vindt die je wat gunnen.”

Tips voor deelnemers aan MEDIA-trainingen
Bereid je goed voor:  

  • Neem de website en programmaboekjes van tevoren goed door.  

  • Zorg dat je bijvoorbeeld een flyer hebt die je kunt uitdelen. Je zal net zien dat je iemand iets geeft waardoor jij of jouw project bij diegene blijft hangen.  

  • Onderzoek van tevoren wie de mensen zijn die je wilt ontmoeten en grijp je kans.

  • Ik had liever de training met z’n tweeën gevolgd, bijvoorbeeld als producer-director duo, want je krijgt veel informatie. Je moet veel verwerken en vervolgens veel achteraf communiceren naar je crew. Als meer mensen hetzelfde hebben meegemaakt is dat gemakkelijker voor het stellen van doelen.  

Did you find this information useful?