
Van 27 augustus tot en met 6 september vindt de 82e editie van het Internationaal Filmfestival van Venetië plaats in het iconische Lido van Venetië. Ook dit jaar is DutchCulture | Creative Europe Desk NL - MEDIA aanwezig tijdens het Filmfestival van Venetië. In samenwerking met andere Desks organiseren we verschillende panels, conferenties, presentaties en netwerkevents. Scroll naar beneden voor meer informatie en om je aan te melden.
Nederland in Venetië
Als een van de oudste en meest prestigieuze filmfestivals ter wereld, is het festival niet alleen een belangrijke ontmoetingsplek voor makers, producenten en distributeurs, maar ook een platform waar internationale coproducties en nieuwe talenten in de spotlight staan. De selectie van Nederlandse (co)producties op een internationaal festival als Venetië betekent meer dan alleen prestige. Het zorgt voor internationale zichtbaarheid, nieuwe coproductiekansen en distributiedeals. Daarnaast stimuleert het de creatieve reputatie van Nederland in de mondiale film- en mediamarkt. Dit jaar zijn er maar liefst 5 Nederlandse films en immersieve producties geselecteerd:
Buiten competitie non-fictie
Kabul, Between Prayers van Aboozar Amini
Nuestra Tierra van Lucrecia Martel
Buiten competitie series
Etty van Hagai Levi (MEDIA-gesteund)
Orizzonti - In competitie korte film
Nedostupni van Kyrylo Zemlyanyi
Venice Immersive - In competitie
The Great Orator van Daniel Ernst
Mirage van Naima Karim en Aleena Hanif
Venice Immersive - Buiten competitie 'Best of experiences'
Ancestors van Steye Hallema
De serie Etty van Hagai Levi is mede mogelijk gemaakt dankzij ondersteuning van het Creative Europe MEDIA-programma. MEDIA investeert in Europese coproducties, innovatie in storytelling (zoals VR), en de versterking van filmindustrieën over de grenzen heen. Tijdens het festival organiseren MEDIA en haar nationale Desks ook panels en netwerkevenementen om samenwerking tussen Europese makers te stimuleren.
Venice Immersive is een speciaal programmaonderdeel van het festival gewijd aan immersieve media: projecten in virtual reality, augmented reality of andere interactieve vormen van storytelling. Makers, kunstenaars en producenten presenteren hier grensverleggende ervaringen die film, technologie en performance met elkaar verbinden. Nederland speelt hierin al jaren een voortrekkersrol.
Activiteiten
In samenwerking met verschillende Creative Europe MEDIA Desks, vinden er tijdens het festival diverse panels, conferenties, presentaties en netwerkevents plaats. Hieronder alvast een aantal data op rij:
Zondag 31 augustus 2025, 11:30-13:00: Cultural Code Switching: Navigating Artistic Vision Across Markets: Virtual Reality Between Art and Business
Creative Europe Desk NL nodigt je van harte uit voor de sessie Cultural Code Switching: Navigating Artistic Vision Across Markets: Virtual Reality Between Art and Business in het Spazio Incontri Immersivo (eiland Lazzaretto Vecchio). De focus ligt dit jaar op de vraag hoe een artistieke visie zijn weg vindt binnen het marktlandschap en hoe de technische infrastructuur, publieksbereik, curatoriële vraagstukken en verdienmodellen rondom virtual reality zich momenteel ontwikkelen. Deze thema's worden verder uitgediept in een panel onder leiding van Deborah Reinmüller vanhet MOIN Filmfonds. De namen van de sprekers worden binnenkort bekendgemaakt.
Wil je het programma bijwonen? Registreer je uiterlijk op 20 augustus via deze link.
⚠️ Let op: Toegang tot het event en het eiland Lazzaretto Vecchio is uitsluitend toegankelijk voor houders van een pas (Industry, Press en-of Cinema) en houders van een Immersive-abonnement.
Adviegesprekken
Rajae el Morabet Belhaj, adviseur Creative Europe MEDIA, is van 29 augustus t/m 1 september op het festival en beschikbaar voor één-op-één adviesgesprekken.
Over het festival
Het Internationaal Filmfestival van Venetië is een van de oudste en meest prestigieuze filmfestivals ter wereld. Het werd opgericht in 1932 en maakt deel uit van de Venice Biennale, een breed cultureel platform voor kunst, architectuur en performance. Naast de competitie voor prestigieuze prijzen zoals de Gouden Leeuw (voor beste film), biedt het festival ook ruimte aan innovatieve vormen van film, zoals virtual reality (VR) en immersieve ervaringen, waarin Nederland een sterke vertegenwoordiging heeft. Het festival is dus niet alleen een podium voor premières, maar ook een belangrijk netwerk- en marktmoment waar veel internationale coproducties hun oorsprong vinden. Voor makers en producenten is zichtbaarheid op dit festival vaak een springplank naar internationaal succes.