|
Image
Afbeelding
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Afbeelding
Rajae el Morabet Belhaj
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
r.elmorabetbelhaj [at] dutchculture.nl

Markets & Networking 2026

Markets & Networking 2026

Subsidieregeling voor B2B events die netwerken van Europese audiovisuele professionals en markten voor audiovisuele werken versterken
Deadline(s):
Date(s)
dinsdag 20 januari 2026 17:00
Budget:
€ 16.500.000
Doelgroep:
B2B fora, markten en netwerken van markten
MEDIA

Oproepnummer: CREA-MEDIA-2026-MARKETNET
Totale budget: 16.500.000 euro
Deadline: 20 januari 2026, 17.00 uur (CET)
Open voor inschrijving: 30 september 2025
Deze subsidieoproep staat op de EU Funding & Tenders Portal. Bekijk hier het Call Document (Engels)

Met Markets & Networking ondersteunt Creative Europe MEDIA netwerkactiviteiten en internationale industrie-events, zodat Europese audiovisuele professionals meer kunnen samenwerken, coproducties ontwikkelen en hun werken wereldwijd beter zichtbaar maken. Twee soorten activiteiten komen in aanmerking:

  • B2B fora, markten en netwerken van markten (fysiek, digitaal of hybride) die samenwerking bevorderen, met meer nadruk op aanmeldingen gericht op innovatieve content, met name XR en virtuele werelden;
  • netwerkactiviteiten voor professionals uit verschillende segmenten van de waardeketen van productie en promotie van Europese audiovisuele werken, zowel in de EU als internationaal.

    Zie voor een uitgebreide omschrijving, de activiteiten die in aanmerking komen.


N.B. onderstaande is een Nederlandse samenvatting van de call, er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Raadpleeg het call document voor een volledige omschrijving.

Wat is het doel van de regeling?

Doelstelling van de regeling:

promotie van Europese audiovisuele werken en samenwerking tussen professionals in de audiovisuele waardeketen

Welke activiteiten komen in aanmerking?

Duur van de activiteiten: 24 maanden

Alleen aanvragen die betrekking hebben op ten minste een van de hieronder beschreven activiteiten komen in aanmerking:

Markten:

  • Branche-evenementen, fysiek, digitaal of hybride, gericht op business-to-business uitwisselingen tussen Europese audiovisuele professionals, die coproducties en sales vergemakkelijken en een structurerend effect hebben op het Europese audiovisuele ecosysteem, evenals op de promotie en sales van Europese audiovisuele werken op de internationale markt.

    Activiteiten en evenementen moeten huidige trends volgen en innovatieve content (videogames, VR, XR, AI, crossmedia), animatie of audiovisuele genre werken bevatten.

  • Netwerken van markten, georganiseerd rondom een thema of regio, die impact op de audiovisuele industrie vergroten. Bijvoorbeeld meerdere filmmarkten uit een bepaalde regio of verschillende markten gericht op specifieke soorten werken (bijvoorbeeld: jeugdcontent, documentaire, animatie, videogames, AR, VR) of beide.

Netwerkactiviteiten in de hele waardeketen

Netwerkactiviteiten die bijdragen aan de promotie van Europese producties en de bestendiging van het audiovisuele ecosysteem in de hele waardeketen.

Deze netwerken kunnen een van beide activiteiten aandragen:

  • activiteiten met betrekking tot verschillende bestaande markten binnen en buiten de landen die deelnemen aan het MEDIA programma. Dergelijke activiteiten omvatten onder meer business-to-business-promotieactiviteiten, inclusief financiële steun aan derden, gericht op het vergemakkelijken van de verspreiding van Europese audiovisuele werken of de uitwisseling van good practices, met bijzondere aandacht voor innovatieve technologieën en zakelijke praktijken .

of

  • activiteiten met betrekking tot de co-creatie van series, met verkoopbare en concurrerende Europese series als doel.


Belangrijke aandachtspunten
Alle projecten moeten bijdragen aan een duurzamere en milieuvriendelijkere sector (inclusief plannen voor een duurzaamheids­certificaat bij fysieke events).
Gendergelijkheid, inclusie, diversiteit en representativiteit moeten aantoonbaar in de activiteiten worden meegenomen.

Activiteiten met betrekking tot de volgende soorten werken komen niet in aanmerking: live-uitzendingen, muziekvideo's, niet-verhalende artistieke werken (inclusief maar niet beperkt tot kunstvideo's, experimentele video's enz.), commerciële en promotionele werken (inclusief maar niet beperkt tot advertenties), reality-tv en talkshows.

Wie kan aanvragen?

Rechtspersonen (publieke of private organisaties), gevestigd in een deelnemend land aan Creative Europe MEDIA:
 

  • EU-lidstaten (incl. overzeese gebieden);
  • Geassocieerde niet-EU-landen (bijv. EER-landen);
  • Internationale organisaties zijn ook toegestaan.
     


Natuurlijke personen (individuen) komen niet in aanmerking, behalve zelfstandigen zonder aparte rechtspersoonlijkheid.
Andere partijen (bijv. partners, subcontractors) kunnen meedoen, maar krijgen geen rechtstreekse subsidie.

Bijzondere gevallen:

  • Organisaties uit derde landen buiten Creative Europe kunnen deelnemen, maar dragen dan zelf hun kosten;
  • Entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid mogen meedoen als zij wettelijk verplichtingen kunnen aangaan;
  • EU-instellingen zijn uitgesloten (behalve internationale organisaties);
  • Creative Europe Desks mogen indienen, mits kosten en functies duidelijk gescheiden zijn.


Organisaties die onder EU-sancties of conditionality-maatregelen vallen, zijn uitgesloten.cordion content.

Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?

Samenstelling
Zowel individuele aanvragen als consortia (minimaal 2 aanvragers) zijn toegestaan. Affiliated entities en andere partners kunnen betrokken zijn.

Projectvoorwaarden

  • Projecten moeten aansluiten bij de doelen en activiteiten van deze oproep;
  • Projecten moeten EU-waarden respecteren en voldoen aan hoge ethische standaarden;
  • Voor alle soorten activiteiten moeten de aanvragen adequate strategieën presenteren om te zorgen voor een duurzamere en meer milieuvriendelijke industrie. Wanneer activiteiten fysieke evenementen omvatten, moet het proces voor het verkrijgen van een duurzaamheidscertificaat binnen de projectperiode worden gestart;
  • Er moeten ook maatregelen worden opgenomen om te zorgen voor gendergelijkheid, inclusie, diversiteit en representatie;
  • Aanvragen moeten activiteiten presenteren die over een periode van 2 jaar worden uitgevoerd.
Wat zijn de toekenningscriteria?

Ingediende projecten worden beoordeeld en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal maximaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.

Relevantie (40)

  • De helderheid en relevantie van het project ten opzichte van de doelstellingen en beoogde activiteiten van de oproep (10 punten).
  • Analyse en positionering van de markt/het netwerk ('Unique Selling Point') ten opzichte van vergelijkbare initiatieven (10 punten).
  • Toegevoegde waarde m.b.t. circulatie en promotie van Europese werken en Europese dimensie met betrekking tot culturele en taaldiversiteit van EU-werken, talenten en deelnemers (10 punten).
  • Toereikende strategieën om te zorgen voor duurzamere en meer milieuvriendelijke activiteiten binnen de uitvoering van het project (5 punten).
  • Geschiktheid van de strategieën om te zorgen voor gendergelijkheid, inclusie, diversiteit en representatie, hetzij binnen het project/de inhoud, hetzij in de manier waarop de activiteit wordt beheerd (5 punten).


Kwaliteit van inhoud en activiteiten (30)

  • Kwaliteit en efficiëntie van de activiteiten om de doelstellingen te bereiken, inclusief innovatieve elementen en gebruik van digitale technologieën die relevant zijn voor nieuwe business modellen en zichtbaarheid van professionals uit landen met een lage audiovisuele capaciteit (10 punten).
  • De samenhang van het businessmodel (inclusief de cofinancieringsstrategie), de haalbaarheid, duurzaamheid en kostenefficiëntie van het project (20 punten).

Projectmanagement (10)

  • De samenhang en complementariteit van het projectteam en/of de groepering inclusief taakverdeling, coördinatie, besluitvormingsproces en kennisuitwisseling (10 punten).
     

Verspreiding (20)

  • Systemische impact voor de beoogde projecten en deelnemers in termen van facilitering van coproductie, financiering, zichtbaarheid, internationale circulatie, internationaal publieksbereik, op basis van track record en adequaatheid en niveau van assistentie/follow-up na het evenement (10 punten).
  • Structurele impact op de Europese audiovisuele industrie en toegevoegde waarde om de beoogde markten te betreden / het versterken van de internationale circulatie van coproducties (10 punten).
Hoeveel geld kan ik aanvragen?

Het totale beschikbare budget voor deze oproep bedraagt 16.500.000 euro. Het gaat om cofinanciering van maximaal 70% van de in aanmerking komende kosten.

NB: De startdatum en duur van het project worden vastgesteld in de Grant Agreement. Normaal gesproken start een project na het tekenen van het contract. Een retroactieve aanvraag kan gehonoreerd worden in uitzonderlijke situatie, maar nooit eerder dan de datum waarop de aanvraag is ingediend.

NB: Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten op specifieke data.

Wat is de tijdlijn?

Deadline voor indiening

 20 januari 2026, 17.00 uur (CET)

Evaluatieperiode

februari - mei 2026

Aanvragers geïnformeerd over uitslag

juni 2026

Tekenen van contract

oktober 2024

Startdatum actie  

na ondertekening contract

Duur van activiteit

24 maanden

Hoe kan ik een aanvraag doen?

Klik hier voor de gehele call voor Markten en netwerken op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie. Klik hier voor tips over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.

 

B2B fora, markten en netwerken van markten