Interview met Jeske van der Slikke - Hubert Bals Fonds

Interview met Jeske van der Slikke - Hubert Bals Fonds

Verhalen achter de cijfers van Creative Europe MEDIA
Emma O'Hare
MEDIA

In de publicatie Creative Europe 2014 - 2020 geven we een overzicht van de Nederlandse deelname aan het Creative Europe programma in deze periode. Niet alleen door naar de statistieken te kijken, maar ook door inzicht te geven in de verhalen achter de projecten of organisaties die steun ontvingen. Voor de publicatie interviewden wij Jeske van der Slikke, coördinator bij het Hubert Bals Fonds (HBF) sinds 2017. Hier valt ook het HBF+Europe programma onder, het internationale coproductiefonds dat steun ontvangt van Creative Europe MEDIA.

“HBF bestaat zo’n 32 jaar. Er zijn vergelijkbare fondsen zoals World Cinema Fund en IDFA Bertha Fund (beiden ontvangen ook steun uit het MEDIA programma). HBF was een van de eersten in 1988 en kwam organisch tot stand. Hubert Bals, de oprichter van Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR), had een goede band met filmmakers. Een van de anekdotes is dat hij de filmmaker Chen Kaige tegenkwam die vertelde dat hij de upperclass dames in New York leerde met stokjes te eten om op die manier zijn rekeningen te betalen. Hij had niet de financiële ruimte om te filmen. Dat vond Bals een schande, waarop hij hem financieel ondersteunde om aan zijn volgende film te gaan werken. Op die manier heeft Bals steeds meer filmmakers ondersteund, totdat hij in 1988 plotseling overleed aan een hartaanval. Toen heeft het festival besloten een fonds op te richten in zijn naam om filmmakers te steunen die zelf niet de financiële middelen hebben.

MEDIA-steun voor ontwikkeling is daarom nog steeds een van onze belangrijkste uitgangspunten en vaak zijn we een van de eerste financiers van een project. Door de jaren heen hebben we het ook uitgebouwd naar andere programma’s gericht op productie, postproductie en distributie.

HBF is nog steeds onderdeel van IFFR en we werken nauw samen met de andere afdelingen zoals CineMart, en dan met name op talentontwikkeling. Ook hebben we het VoD platform IFFR Unleashed, waar we films vertonen die een link hebben met IFFR. We proberen zo veel mogelijk HBF films toegankelijk te maken op het platform om de zichtbaarheid van de films te vergroten. Bovendien gaat een deel van de opbrengsten naar de filmmakers.

Media
Afbeelding
Jeske van der Slikke
Caption
Jeske van der Slikke, Hubert Bals Fonds

Artistieke visie voorop
HBF is geen social issue fonds, maar een curatorial fonds, we maken een artistieke keuze in de projecten die we steunen. Iedere film die op het IFFR vertoond zou kunnen worden, zouden wij kunnen ondersteunen. We gaan uit van de visie van de regisseur en de focus ligt op fictieprojecten in de breedste zin van het woord. We hebben een beperkt budget, dus we kijken ook welke projecten het meest kunnen profiteren van ondersteuning.

Het zijn altijd hele bijzondere projecten en er is veel vraag naar samenwerking met Europa.

De rol van Europa
Creative Europe MEDIA maakt het mogelijk om internationale coproducties te steunen met een Europese component. Dat zijn films uit landen die we normaliter ook ondersteunen, waar een Europese coproducent bij betrokken is die coproductiesteun kan aanvragen bij ons HBF+Europe programma. Jaarlijks selecteren we tussen de vijf en zes projecten.

Het zijn altijd hele bijzondere projecten en er is veel vraag naar samenwerking met Europa. We zien ook dat het veel op kan leveren voor de geselecteerde filmprojecten. Ook Europese producenten vinden die nieuwe artistieke samenwerkingen heel waardevol. Door met verschillende landen samen aan verhalen te werken, wordt je horizon enorm verbreed. We zien dan ook meer uitwisseling van creatief talent.

Wat ik zelf een inspirerende samenwerking vond was het project Monos, dat ontving in 2014 HBF ontwikkelingssteun, is vervolgens op CineMart gepresenteerd en kreeg in 2015 steun van HBF+Europe. De film ging in 2019 in première op de Berlinale, en heeft ook op Sundance en San Sebastian gedraaid. De Nederlandse aanvrager, Lemming film, heeft met het geld een Nederlandse cameraman kunnen betalen om op locatie te draaien. Dat was heel goed voor het internationale track record van de cameraman en tegelijkertijd heeft de getalenteerde cameraman de kwaliteit van de film veel goeds gedaan.”

Ambities en uitdagingen
“HBF bestaat al lang en we willen nog veel langer door. Veel programma’s zouden we idealiter willen uitbouwen. Distributie is een gebied waar we stappen kunnen maken. Je maakt een film uiteindelijk met de hoop dat deze zo veel mogelijk wordt gezien en daar liggen nog best wat uitdagingen. We ontvingen een aantal jaar steun daarvoor van Creative Europe, maar dat bleek met alle regelementen die daarbij hoorden best ingewikkeld. Weinig projecten pasten in het profiel.

Ons postproductieprogramma zouden we ook graag uitbreiden, omdat er vaak minder geld beschikbaar is voor de begin- en eindfase van een project en we merken dat hier veel vraag naar is vanuit de sector.

We hopen vooral dat we HBF+Europe kunnen continueren, omdat het een mooie aanvulling is op wat we al doen.”

Tips voor toekomstige aanvragers

  • Neem de tijd!
  • Stel jezelf de vraag: wat is specifiek bijzonder aan jullie fonds (of project)? Waar wil je zelf op focussen? Onze focus ligt op eerste en tweede filmmakers, dat is heel erg in lijn met andere onderdelen van IFFR ook. Een duidelijk profiel is van belang.
Did you find this information useful?