Nieuwe calls: EU Film Distribution & Networks of European Festivals & Talent and Skills Development
Op 4 december heeft de Europese Commissie twee nieuwe oproepen gepubliceerd.
European Film Distribution
Deadline: 23 april 2026, 17:00
Budget: 34.000 euro
Het doel van deze subsidie is het ondersteunen van de internationale verkoop en verspreiding van non-nationale Europese werken op alle platformen (bijv. filmtheaters en online). Met deze middelen kunnen zij opnieuw investeren in de aankoop, promotie en (online) distributie van recente Europese titels, waaronder gezamenlijke release-strategieën in meerdere landen en het gebruik van ondertiteling, dubbing en waar nodig audiodescriptie, zodat Europese producties een groter en diverser publiek bereiken.
Er zijn een aantal wijzigingen t.o.v. de oproep van vorig jaar.
- De coëfficiënt is aangepast: het op te bouwen fonds wordt toegekend op basis van de geldige toegangstickets die zijn behaald door de distributie van Europese niet-nationale films, waarbij een Nederlandse distributeurs voor een Franse film een coëfficiënt van 1,2 krijgt, films uit Duitsland, Italië en Spanje een coëfficiënt van 1,5, en films uit de overige MEDIA-landen een coëfficiënt van 2,1.
- Het minimale drempelbedrag van het opgebouwde fonds is verlaagd van 15.000 naar 13.500 euro per distributeur in Nederland.
Online infosessie: dinsdag 10 maart, 14:30 - 16:30.
Networks of Festivals
Deadline: 14 april 2026, 17:00
Budget: 6.000.000 euro
Deze subsidie biedt steun aan netwerken van minstens 4 filmfestivals (1 coördinator en minimaal 3 partners) in Europese landen die aangesloten zijn bij Creative Europe, met als doel de samenwerking op vlak van programmering, publieksontwikkeling, en het inzetten op businessmodellen voor duurzaamheid en diversiteit en inclusie, (waaronder gendergelijkheid), te versterken en zo een vernieuwd en groter publiek te bereiken. Er zijn geen significante wijzigingen t.o.v. de vorige oproep.
Online infosessie: woensdag 28 januari, 10:00 - 12:00.
Op 9 december is de oproep
Skills and Talent Development gepubliceerd.
Deadline: 16 april 2026, 17:00
Budget: 9.500.000 euro
In 2026 is de MEDIA Training-call duidelijk aangescherpt. De focus ligt sterker dan voorheen op trainingen die professionals voorbereiden op structurele veranderingen in de audiovisuele sector. Digitale transformatie en duurzaamheid zijn niet langer alleen aandachtspunten, maar moeten zichtbaar en inhoudelijk onderdeel zijn van het trainingsprogramma. Ook inclusie en toegankelijkheid zijn concreter geformuleerd: van aanvragers wordt verwacht dat zij actief laten zien hoe zij diverse en ondervertegenwoordigde doelgroepen bereiken. Daarnaast vraagt de call om een scherp afgebakende doelgroep en een duidelijke onderbouwing van de langetermijnimpact van de training. De oproep in 2026 draait minder om losse skill-building en meer om strategische, toekomstgerichte sectorontwikkeling.
Online infosessie: dinsdag 20 januari, 10:00 - 12:00.
Overweeg je een aanvraag in te dienen, neem dan contact op met de adviseurs van de Creative Europe Desk.
