|
Image
Image
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl

|
Image
Image
Jordi Wijnalda
Role
Communications Advisor Creative Europe Desk
Email
j.wijnalda [at] creativeeuropedesk.nl
 

REACH'M publiceert rapport: Virtuele Cinema in Europa

Image
Image
Virtual Cinema in Europe
Authors
HKU
Reachm
medialoc
Discipline
Audiovisual Media

REACH'M publiceert rapport: Virtuele Cinema in Europa

Virtual Cinema, het online filmdistributiemodel creëert veel kansen voor zowel Europese bioscopen als distributeurs, wijst deze studie uit.
MEDIA

In 2022 bundelden Picl, pionier op het gebied van virtuele cinema en Medialoc, specialist in digitale technologische oplossingen, hun krachten onder de naam REACH'M. In september van dat jaar,  startte REACH'M, met steun van het Creative Europe MEDIA programma*, een onderzoek om inzicht te krijgen in de strategieën van bioscopen en distributeurs bij het vormgeven van hun businessmodellen voor virtuele cinema. Het doel van het onderzoek was om hun ervaringen in kaart te brengen, de obstakels die ze ondervonden en de kansen voor de toekomst van virtuele cinema te onderzoeken.

“We moeten anticiperen op een toekomst van online en hybride sceenings”, volgens Frank van der Horst (Medialoc). “Om te blijven bijdragen aan de veranderende behoeften van het publiek en daarmee aan het bereik van de Europese arthousefilm is onderzoeken en experimenteren essentieel. We moeten voortdurend vooruit kijken om een toekomstbestendige en concurrerende omgeving voor Europese bioscopen en films te creëren”.

De eerste resultaten van het onderzoek werden gepresenteerd tijdens de Europa Cinemas Exhibitors' Meeting in Cannes. REACH'M heeft nu het volledige rapport van het onderzoek gepubliceerd, waaraan in totaal 77 bioscopen en 52 distributeurs uit 25 verschillende Europese landen deelnamen. Het kwantitatieve en kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd door Dr. Walter van Andel, lector Creative Business Models, en Drs. Corien van der Linden van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), en is verspreid onder de leden van het Europa Cinemas Netwerk en de leden van Europa Distribution. Van de 129 respondenten bieden inmiddels 62 al een vorm van virtuele cinema aan.

"De afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van virtuele cinema", zegt Noortje van de Sande, van Picl. "Aangewakkerd door de lockdowns die nieuwe vormen van publieksbereik onvermijdelijk maakten, maar ook door de snel toenemende technische mogelijkheden, zijn er veel nieuwe initiatieven op dit gebied geweest, de een succesvoller dan de ander. We vonden het nu tijd om de situatie te evalueren, onze knowhow te delen en vooruit te kijken naar de toekomst. De feedback en inzichten die zowel distributeurs als bioscopen hebben gegeven over hun ervaringen met virtuele cinema en hun gedachten hierover, zijn uiterst waardevol."

Uit het onderzoek blijkt dat zowel Europese bioscopen als distributeurs kansen zien in virtuele cinema. De grootste toegevoegde waarde van het medium ligt in de kans om een breder programma-aanbod te bieden, in het bieden van een extra service aan je bezoekers en in het verzamelen van data en inzichten.

Verder gaven de respondenten aan een sterke behoefte te hebben aan een beter inzicht in de mogelijkheden om de data, die worden gegenereerd door een online platform, te gebruiken, aangezien dit niet iets is waar velen van hen de vereiste middelen voor hebben. Tot slot is er niet één levensvatbaar bedrijfsmodel op dit gebied; in plaats daarvan vereist elke situatie, elk land of elke regio een eigen oplossing die aansluit bij de bijzonderheden van elke markt, bij de juridische realiteit en bij de persoonlijke ambities van de betrokken organisaties.

"Met REACH'M willen we inspelen op de behoefte aan individuele benaderingen als het gaat om verschillende soorten content en landen, door gebruik te maken van de ervaring en kennis die zowel Picl als Medialoc in de loop der jaren hebben opgedaan", legt Anke van Diejen, van Picl, uit. "We hebben de mogelijkheden van virtuele cinema altijd gezien als een manier om uit te breiden en een snel groeiend hybride publiek te creëren, maar na COVID was de tendens dat bioscopen zich volledig gingen richten op het terugbrengen van het publiek naar de fysieke bioscoop. De resultaten van dit onderzoek geven ons het vertrouwen dat bioscopen en distributeurs naar de lange termijn kijken als het gaat om contentstrategie en hybride publieksbereik."

Fatima Djoumer, CEO van Europa Cinemas, voegt hieraan toe: "Europa Cinemas was zeer verheugd om samen te werken met Picl om deze studie te produceren, die de leden van ons netwerk en filmprofessionals in bredere zin zal voorzien van een overzicht van de status van virtuele cinema in Europa. We hopen dat deze belangrijke lessen ten goede zullen komen aan de ontwikkeling van innovatieve initiatieven om dit hybride publiek weer naar de bioscoop te lokken, met name jongere kijkers."

* REACH'M heeft steun ontvangen via de regeling: Innovative Tools & Businessmodels 2021.

REACH’M publishes study on virtual cinema in Europe

Did you find this information useful?
1