Robert Meijerink, hoofd programma ESNS, helpt nieuwe Europese pop-acts in hun internationale carrière

Image
Image
Eurosonic Noorderslag / ESNS 2021, photo: Niels Cornelis Meijer
Caption
Eurosonic Noorderslag / ESNS 2021
Authors
Niels Cornelis Meijer

Robert Meijerink, hoofd programma ESNS, helpt nieuwe Europese pop-acts in hun internationale carrière

Eurosonic Noorderslag wordt ondersteund door Creative Europe via de regeling Europese Platforms
Albert Meijer
Cultuur

In de publicatie Creative Europe 2014 - 2020 geven we een overzicht van de Nederlandse deelname aan het Creative Europe programma in deze periode. Niet alleen door naar de statistieken te kijken, maar ook door inzicht te geven in de verhalen achter de projecten die steun ontvingen. Eén van de ondersteunde projecten is Eurosonic Noorderslag (ESNS) in Groningen. Wij interviewden Robert Meijerink, hoofd programma ESNS.

“Voordat we financiering vanuit de regeling Europese Platforms aanvroegen, hadden we al Creative Europe financiering gekregen voor een grootschalig samenwerkingsproject. Ons idee was om Europese samenwerking op het gebied van popmuziek inhoudelijk vorm te geven en via het European Talent Exchange Programme (ETEP) het boeken van Europese acts te ondersteunen.
In Nederland waren er al veel enthousiaste partijen zoals de gemeente Groningen, provincie Groningen en Buma/Cultuur. Maar we hadden meer partijen nodig in Europa, en financiering waardoor het project kon gaan draaien. Zonder die eerste Europese projectsubsidies hadden we nooit het niveau gehaald wat we nu hebben. Dat koesteren we nog altijd.

Stimuleren van Europese acts
De reden dat we ooit kozen om op Europa te focussen komt voort uit het feit dat de media heel erg gericht waren, en zijn, op Anglo-Amerikaanse popmuziek. Er leeft een sterk idee dat alles wat daar vandaan komt beter is dan wat er uit onze eigen achtertuin komt. Wij voelden de drang om dit te veranderen en te kijken naar wat er in Europa speelt. Toch krijg ik elk jaar nog de vraag: but why? Dan zeg ik dat we trots zijn op wat er in Europa plaatsvindt.

We hebben in het netwerk van ETEP 130 muziekfestivals en een wachtlijst van festivals die graag mee willen doen. We monitoren het aantal boekingen. Als er geen ETEP acts geboekt worden, dan vervalt het lidmaatschap.

Dat we in Nederland een festival hebben dat de hele Europese muziekindustrie bij elkaar brengt, daar ben ik best trots op.
Media
Image
Robert Meijerink, head of Programme Eurosonic Noorderslag/ ESNS
Caption
Robert Meijerink, head of Programme Eurosonic Noorderslag/ ESNS
Authors
ESNS

Toen we 35 jaar geleden begonnen, waren er nog geen showcase-festivals in Europa op deze schaal. Nu zijn er wel andere festivals die zeggen dat ze hetzelfde willen doen, maar die doen dan toch vaak net iets anders. ESNS heeft door de jaren heen een stevige positie ingenomen. Dat we in Nederland een festival hebben dat de hele Europese muziekindustrie bij elkaar brengt, daar ben ik best trots op.

We hebben onderzocht waarom muziekprofessionals naar Groningen komen voor ESNS. Dat doen ze op de eerste plaats om artiesten te ontdekken. De tweede reden die vaak genoemd wordt is het netwerken en de conferentie, die gaat over hele specifieke onderwerpen die voor de hedendaagse muziekindustrie belangrijk zijn. Dat gaat van duurzaamheid naar hoe je je horeca inricht, en van nieuwe muziekplatformen tot diversiteitsvraagstukken. Het is onze missie om urgent en actueel te zijn. De afgelopen editie (2021) van ESNS heeft noodgedwongen online plaatsgevonden. Gelukkig konden we met onze partners een goede digitale vertaling maken van de ESNS-kernwaarden, qua conferentie en als platform voor nieuw talent.

Springplank
Dua Lipa noemde ESNS als de plek waar haar carrière echt begon. Op ons festival stond ze nog in Vera, een klein poppodium, een jaar later was ze een internationale popster.

ESNS heeft inmiddels een lange lijst succesverhalen. Heel veel acts speelden bij ons en werden daarna opgepikt door de mainstream. Veel acts ook niet natuurlijk, en er waren ook acts die tijdens het festival al groter waren dan we zelf hadden ingeschat. Sommige mensen zijn al een ster voordat ze doorbreken. Stromae bijvoorbeeld, die stuurde zijn rider op en toen dachten we dat het wel wat overdreven was. In Nederland kenden we hem nog helemaal niet, maar in Zuid-Europa bleek hij al aardig populair. We moesten uiteindelijk een groter podium voor hem regelen dan we aanvankelijk gepland hadden, zoveel belangstelling was er.

In de toekomst willen we graag nog duidelijker de impact van ESNS en ETEP op muziekcarrières monitoren. Ik zou ook zelf nog intensiever inzetten op talentontwikkeling, om bij te dragen aan de ontwikkeling van artiesten. Artiesten staan vaak vroeg in hun carrière op ESNS. Een artiest als Ólafur Arnalds die bij ons als onbekende in café de Spiegel (in Groningen) speelde en nu een internationale carrière heeft, maakt duidelijk wat ESNS en ETEP kunnen betekenen in de ontwikkeling van een artiest."

Project: European Talent Exchange Programme (ETEP)
Projectleider: Eurosonic Noorderslag (ESNS), Groningen
Deelnemende landen: festivals in heel Europa en daarbuiten
Discipline: Popmuziek
1/12/2015 – 30/11/2021
Europese Platforms
Toekenning Creative Europe: €500.000 per jaar

Did you find this information useful?
1