
De Europese Commissie presenteerde onlangs de 2e editie van de European Media Industry Outlook. Daarin wordt duidelijk gesteld dat digitale innovatie en publieksgerichte businessmodellen de grootste kansen bieden voor de verdere groei en internationale positie van de Europese audiovisuele sector.
De Outlook benadrukt onder meer:
- het centraal stellen van publiek en kijkers in bedrijfsstrategieën om grotere en meer diverse doelgroepen te bereiken;
- het opschalen van investeringen in Europese technologieën, waaronder kunstmatige intelligentie;
- het optimaal benutten van Europese intellectuele eigendomsrechten om zich te onderscheiden in een steeds competitiever medialandschap.
De Europese Commissie ondersteunt deze ontwikkeling met concrete programma’s. Zo investeert de EU tussen 2021 en 2027 € 1,6 miljard via het Creative Europe MEDIA Programma. Voor de volgende Meerjarenbegroting is het nieuwe programma ‘AgoraEU’ voorgesteld: een subsidieprogramma van € 9 miljard voor cultuur, media en het maatschappelijk middenveld, dat specifiek inzet op versterking van de concurrentiekracht van de culturele en creatieve sectoren, met een focus voor de media- en audiovisuele industrie.
Henna Virkkunen, Executive Vice-President van de Europese Commissie voor Tech-Sovereignty, Security and Democracy, zegt hierover:
"Deze 2025 editie van de European Media Outlook duidelijk zien dat de Europese mediasector een stevig fundament heeft om op voort te bouwen, van kwalitatief sterke films en videogames tot betrouwbare nieuwsmedia. De sterke aanwezigheid van Europese producties op de Biënnale van Venetië dit jaar onderstreept die kwaliteit"
"Met meer investeringen, inzet van toonaangevende technologie en publieksgerichte strategieën kan de Europese mediasector nog concurrerender en onafhankelijker worden. Door in te spelen op deze trends en uitdagingen kan de s
ector zijn unieke rol in democratie, culturele diversiteit en concurrentiekracht verder versterken."
Een eerste editie van dit rapport verscheen in 2023. Naast een grondige analyse van investerings- en technologietrends bevat de editie van 2025 uitgebreidere inzichten in het consumentengedrag.
Bekijk hier het volledige rapport 2025 en meer informatie