|
Image
Image
Jelle Burggraaff, DutchCulture
Jelle Burggraaff
Role
Head of Mobility & Advice / Creative Europe Desk NL
Email
j.burggraaff [at] dutchculture.nl

|
Image
Image
Rajae el Morabet Belhaj
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
r.elmorabetbelhaj [at] dutchculture.nl
 

Creative Europe MEDIA tijdens Cannes Filmfestival 2025

Image
Image
Woman tightly hugging man on a beach
Caption
Official poster designed by Hartland Villa featuring Anouk Aimée and Jean-Louis Trintignant embracing in A Man and a Woman (1966).
Authors
© Les Films 13 – A Man and a Woman
Hendrik Kerstens
Country
France

Creative Europe MEDIA tijdens Cannes Filmfestival 2025

Kom langs op de Creative Europe MEDIA-stand tijdens Cannes Filmfestival 2025
MEDIA

Van 13 t/m 24 mei 2025 vindt de 78ste editie van het Festival de Cannes plaats. Medewerkers van verschillende Creative Europe Desks reizen af naar Zuid-Frankrijk om kennis en ervaringen uit te wisselen, en de toekomst van de Europese audiovisuele sector mede vorm te geven. DutchCulture | Creative Europe Desk NL is dit jaar aanwezig op de MEDIA-stand van 16 t/m 20 mei, waar we verschillende conferenties, happy hours, presentaties en showcases organiseren. Natuurlijk zijn onze collega's Jelle Burggraaff en Rajae el Morabet Belhaj aanwezig voor kennismaking en adviesgesprekken. Scroll naar beneden voor het volledige programma.

Vrijdag 16 mei, 10:00 - 11:00

Presentatie over de call 'European Film Sales'

  • Spreker: Stefano D’Orilia (EACEA)
  • Organisatie: Creative Europe MEDIA
  • Locatie: Creative Europe MEDIA-stand, International Village Riviera, Paviljoen nr. 124
  • Toegang: Toegangspas vereist, geen registratie nodig

Vrijdag 16 mei, 17:00 - 17:45

Conferentie FOCUS 2025: Key Trends in the Film Sector

Een tweede conferentie van het European Audiovisual Observatory in samenwerking met de Marché du Film staat in het teken van de lancering van de 2025-editie van hun FOCUS – World Film Market Trends-rapport. Dit rapport is gratis verkrijgbaar tijdens het evenement zelf, en bij de stand van het Observatory (H1 Riviera) tijdens de Marché du Film.

Gilles Fontaine, Martin Kanzler en cinema-analist Manuel Fioroni gaan in gesprek met een vertegenwoordiger van de Braziliaanse filmindustrie. Deze sessie richt zich op de nieuwste trends in bioscoopbezoek, filmproductie en distributie, met speciale aandacht voor Brazilië - het eregastland van dit jaar op de Marché du Film.

Extra: alle deelnemers ontvangen een gratis exemplaar van het jaarlijkse FOCUS – World Film Market Trends-rapport van het Observatory

Vrijdag 16 mei, 17:30 - 19:00

Happy Hour

Netwerkmoment voor MEDIA-beneficianten van het content cluster (2022–2024). Ontmoet collega’s uit heel Europa in een informele setting.

  • Organisatie: Creative Europe MEDIA
  • Locatie: Creative Europe MEDIA-stand, International Village Riviera, Paviljoen nr. 124
  • Toegang: Toegangspas & registratie vereist. Inschrijven kan via deze link

Zaterdag 17 mei, 09:30 - 11:30

Conferentie: What Makes a Successful European Film?

Het European Audiovisual Observatory nodigt alle bezoekers uit voor hun jaarlijkse conferentie tijdens het Filmfestival van Cannes!

Thema dit jaar: Wat maakt een Europese film succesvol – en hoe maken we er meer? Europese films halen nu 26% van de bioscoopbezoeken, maar dat aandeel groeit niet. Er zijn minder blockbusters, en mid-range films vormen de kern. Buiten Europa daalt het aantal kijkers voor Europese films, dus nationale markten worden belangrijker.

Tijdens de conferentie komen de volgende vragen aan bod:

  • Hoe meten we het succes van Europese films?
  • Hoe werken festivals, bioscopen, TV en VOD samen?
  • Welke beleidsmaatregelen kunnen European cinema versterken?

 

  • Sprekers: Martin Kanzler en Sophie Valais (Observatorium) + een top panel uit de filmindustrie, gemodereerd door Maja Cappelo en Gilles Fontaine.
  • Locatie: Main Stage, Palais des Festivals, Cannes
  • Voor wie: Iedereen met een accreditatie voor de Marché du Film, het festival of de pers.
  • Toegang: Gratis toegang. Registratie vereist: https://forms.office.com/e/whX62Qpuxz
  • Taal: Engels

Zondag 18 mei, 16:00 - 17:30

Speeddate: Meet and Talk with 'Innovation Tools'

Ontdek innovatieve projecten die worden gesteund door Creative Europe MEDIA tijdens een speeddate-evenement:

  • AIPHA is een AI-gedreven datahub voor de audiovisuele sector. Hiermee kunnen in real-time gepersonaliseerde dashboards worden gegenereerd, wat duurzaamheidsbeheer en kostenoptimalisatie vergemakkelijkt.
  • SPARK is een collaboratief, op AI-gebaseerd filmontwikkelingsplatform dat game engine-technologie integreert om de efficiëntie te verhogen en investeringskosten en risico’s in vroege productiefases te verlagen.
  • Gamebook PIC Platform is een webgebaseerd AI-platform dat intellectueel en cultureel eigendom promoot. Het helpt filmpubliek te vergroten door interactieve promotieactiviteiten op digitale en sociale media.
  • MovieChainer is een SaaS-oplossing die professionals in de entertainmentsector digitale tools biedt om de efficiëntie en het concurrentievermogen van de film- en tv-sector te verbeteren door workflows te centraliseren en automatiseren.
  • maG is een SaaS voor financieel beheer en het berekenen en verbeteren van de ecologische voetafdruk, gericht op audiovisuele en culturele producties.
  • Usheru – Unlock the Community is een schaalbaar, kosteneffectief en snel inzetbaar SaaS-platform voor distributie en promotie in de audiovisuele en culturele sector. Het gebruikt AI en big data om campagnes te optimaliseren.

 

  • Organisatie: Creative Europe MEDIA
  • Locatie: Creative Europe MEDIA-stand, International Village Riviera, Paviljoen nr. 124
  • Toegang: Toegangspas & registratie vereist (deadline: 12 mei 2025). Inschrijving gesloten

Maandag 19 mei, 11:30 - 13:00

EU-LAC Auiovisual Cooperation: Stories that Deserve More

Hoe kunnen Europa en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied (LAC) hun audiovisuele samenwerking – inclusief hoogwaardige coproducties en talentontwikkeling – bevorderen via beleidsmaatregelen en publieke-private partnerschappen, om een groter publiek te bereiken?

  • Organisatie: European External Action Service of the European Union en de Conferencia de Autoridades Audiovisuales y Cinematográficas de Iberoamérica (CAACI), in samenwerking met Creative Europe MEDIA
  • Locatie: Creative Europe MEDIA-stand, International Village Riviera, Paviljoen nr. 124
  • Toegang: Toegangspas vereist. Geen registratie nodig

Maandag 19 mei, 17:00 - 17:30

Return on Investment (Call: Films on the Move) - Presentatie van het rapport

  • Spreker: Oliver Fegan (Usheru)
  • Organisatie: Creative Europe MEDIA
  • Locatie: Creative Europe MEDIA-stand, International Village Riviera, Paviljoen nr. 124
  • Toegang: Toegangspas vereist. Geen registratie nodig
Did you find this information useful?
0