
Europese festivals
Het doel van deze subsidie is om publieksbereik van Europese audiovisuele werken te stimuleren en de toegankelijkheid ervan te verbeteren. De steun is gericht op individuele festivals met een uniek profiel, die een aanzienlijk deel niet-nationale Europese films vertonen. Daarnaast steunt de regeling het herstel van festivals die in het bijzonder zijn getroffen door de coronacrisis.
NB: De oproep voor festivalnetwerken (in het voorgaande subsidieprogramma aangeduid als Actie 2 - Steun voor Europese netwerken van festivals) keert in 2022 terug.
Oproepnummer: CREA-MEDIA-2021-FEST
Totale budget: € 9.000.000
Deadline: dinsdag 24 augustus 2021, 17.00 uur, Brusselse tijd
- Wat zijn de verwachte resultaten?
-
Er wordt uitgekeken naar de volgende resultaten:
- Stimuleren van kennisuitwisselingen en best practices ter bevordering van de samenwerking tussen festivals door gezamenlijk gecoördineerde activiteiten te organiseren die gericht zijn op de uitbreiding en vernieuwing van hun publiek. Hierbij wordt verwacht dat de digitale transitie wordt benut.
- Het herstel van festivals die een aanzienlijk deel van niet-nationale Europese films en audiovisuele werken vertonen en die in het bijzonder zijn getroffen door de pandemiecrisis.
- De impact vergroten van Europese audiovisuele festivals die zich via promotie, distributie en circulatie richten op de versterking van niet-nationale Europese films en audiovisuele werken onder een groeiend publiek in heel Europa.
- Welke activiteiten komen in aanmerking?
-
Europese festivals die een aanzienlijk deel niet-nationale Europese films en audiovisuele werken vertonen, gericht op activiteiten die doelbewust nieuwe publieksgroepen aanboren.
Speciale aandacht is er voor aanvragen die geschikte strategieën presenteren die zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie en die gendergelijkheid, inclusiviteit en diversiteit waarborgen.
- Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?
-
Alleen aanvragen die worden ingediend door entiteiten die audiovisuele festivals (filmfestivals) organiseren in landen die deelnemen aan het MEDIA-subprogramma, komen in aanmerking. Onder een filmfestival wordt verstaan:
- een audiovisueel festival dat films en audiovisuele werken programmeert, die vertoond worden aan een breed publiek (inclusief internationale filmprofessionals en pers);
- dat plaats vindt tijdens een specifieke periode, in een vooraf bepaalde stad;
- dat een duidelijke regulering- en selectieprocedure heeft;
- 50% van de programmering is gewijd aan niet-nationale Europese films en audiovisuele werken afkomstig uit landen die deelnemen aan het MEDIA subprogramma. De programmering toont een diverse geografische spreiding waarvan tenminste 15 landen onder lage productielanden vallen;
- het festival heeft ten minste drie eerdere edities gehad voor eind december 2020.
Deze filmfestivals:
- besteden bijzondere aandacht aan publieksbereik (specifiek jong en ‘nieuw’ publiek) met diverse activiteiten voor, tijdens en na het festival, inclusief activiteiten die het hele jaar door plaatsvinden en/of in andere steden (met kleinere nationale partnerfestivals en/of cross-border); Onder 'nieuw' publiek wordt verstaan: publiek dat niet bij de harde kern van festivalbezoekers hoort;
- leggen een duidelijke nadruk op innovatieve acties met betrekking tot publieksbereik, door gebruik te maken van de laatste digitale technologieën en online activiteiten (zoals sociale media en online activiteiten) om een permanente community op te bouwen. Innovatieve benaderingen die verder gaan dan het vergroten van bereik worden gewaardeerd, bijvoorbeeld cross-platform programma’s;
- organiseren gedurende het hele jaar initiatieven rond filmeducatie in nauwe samenwerking met scholen en andere instellingen;
- focussen op Europese films in het algemeen en specifiek op films uit lage productielanden;
- werken samen met andere festivals buiten hun eigen land door efficiënt gebruik van middelen. Bijvoorbeeld door het delen van ondertitels, dubbing en online kijkplatforms.
- Wat zijn de toekenningscriteria?
-
Ingediende projecten worden beoordeeld door externe experts en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.
1. Relevantie (40 punten)
- Activiteiten gericht op publieksbereik (10 punten).
- De efficiëntie van specifieke communicatieactiviteiten, inclusief onlineactiviteiten, het gebruik van de laatste digitale technologieën en instrumenten zoals sociale media (10 punten).
- Doeltreffendheid van de initiatieven voor filmeducatie, inclusief specifieke acties voor een jong publiek (10 punten).
- Geschiktheid van de gepresenteerde strategieën om te zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijkere sector (5 punten).
- Geschiktheid van de gepresenteerde strategieën om te zorgen voor gendergelijkheid, inclusiviteit, diversiteit en representatie, ofwel in het project ofwel in de organisatie van de activiteit (5 punten).
2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (35 punten)
- De kwaliteit en impact van de samenwerkingen met andere Europese filmfestivals (20 points).
- De Europese dimensie en de strategie van het festival om de programmering voor Europese niet-nationale films en de programmering die afkomstig is uit lage productielanden over het voetlicht te brengen (10 punten).
- De geografische diversiteit en de strategie van het festival om het aantal in aanmerking komende landen te vergroten (5 punten).
3. Verspreiding van de projectresultaten, effect en duurzaamheid (20 punten)
- Grootte van het publiek, rekening houdend met de grootte van het festival en de potentiële nieuwe publieksgroepen (10 punten).
- De mate van deelname van de professionele community, partnerships met andere festivals en de impact op de promotie en circulatie van de Europese audiovisuele werken, inclusief het gebruik van digitale technologieën en mechanismen (5 punten).
- De efficiëntie en kwaliteit van de acties die worden georganiseerd om het programma en de Europese talenten tijdens en na het evenement te promoten (5 punten).
4. Kwaliteit van het projectteam (5 punten)
De verdeling van de taken en verantwoordelijkheden van het team t.o.v. de specifieke doelstellingen van het festival, inclusief de expertise van het team (5 punten). - Hoeveel geld kan ik aanvragen?
-
In totaal is er een budget beschikbaar van 9 miljoen euro. De financiële bijdrage voor de cofinanciering van een festival (over 2 jaar) is een lump sum bedrag (maximaal 60% van de totale kosten) berekend op basis van het aantal geprogrammeerde Europese films:
Aantal Europese films in het programma
Lump sum bedrag in euro per jaar
< 40 Europese films
27.000
40 – 60 Europese films
35.000
61 – 80 Europese films
41.000
81 – 100 Europese films
46.000
101 – 120 Europese films
55.000
121 – 200 Europese films
63.000
> 200 Europese films
75.000
Aantal Europese korte films in het programma
Lump sum bedrag in euro per jaar
< 150 Europese shorts
19.000
150 – 250 Europese shorts
25.000
> 250 Europese shorts
33.000
NB: In lijn met Artikel 16 (3) van het reglement van Creative Europe 2021-2027, komen projectkosten die gemaakt zijn sinds 1 januari 2021 in aanmerking, zelfs als die zijn geïmplementeerd vòòr de indiendatum van de aanvraag (inclusief het activiteitenplan en de beoogde begroting). Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten die plaatsvinden op specifieke data. - Wat is de tijdlijn?
-
Deadline voor indiening
dinsdag 24 augustus 2021, 17.00 uur, Brusselse tijd
Evaluatieperiode
september – november 2021
Aanvragers geïnformeerd over uitslag
december 2021
Tekenen van contract
januari/februari 2022
Startdatum actie
na ondertekening contract
Duur van activiteit
24 maanden
- Hoe kan ik een aanvraag doen?
-
Klik hier voor de gehele call van Europese festivals op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie. Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.
Wilt u een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020-61 64 225 of via MEDIA@creativeeuropedesk.nl