Europese VOD Netwerken en exploitanten 2021

Image
Image

Europese VOD Netwerken en exploitanten 2021

Subsidieregeling Creative Europe MEDIA voor VOD Netwerken en exploitanten
Date(s)
MEDIA

Deze oproep richt zich op de verbetering van de circulatie, promotie, distributie (online en in de theaters) van Europese audiovisuele werken, zowel binnen de EU als daarbuiten in nieuwe digitale omgevingen. Europese VOD netwerken die een aanzienlijk aantal niet-nationale Europese films vertonen, komen hiervoor in aanmerking.  

Oproepnummer: CREA-MEDIA-2021-VODNET
Totale budget: € 4.000.000
Deadline: 5 oktober 2021, 17.00 uur, Brusselse tijd

 

Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Versterken van de cross-border samenwerkingen tussen Europese Video on Demand (VOD) platformen door middel van gezamenlijke acties meer publiek online toegang te geven tot Europese audiovisuele content.
  • Vergroten van de aantrekkelijkheid van Europese VOD platformen voor publiek uit heel Europa om zo de online consumptie op te schalen.
  • Verbeteren van de circulatie en consumptie van Europese content door een boost te geven aan de zichtbaarheid en vindbaarheid.  
  • Ontwikkelen van nieuwe businessmodellen om cross-border economieën te versterken.
Welke activiteiten komen in aanmerking?

Gezamenlijke cross-border activiteiten en initiatieven die de competitie en aantrekkelijkheid van Europese VOD platformen verbeteren, door het aanbieden van en zichtbaar maken van een aanzienlijk aantal niet-nationale Europese audiovisuele werken, gericht op een breed publiek (zowel Europees als internationaal).  

Speciale aandacht is er voor aanvragen die geschikte strategieën presenteren die zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie en die gendergelijkheid, inclusiviteit en diversiteit waarborgen.  

Aan welke vereisten moet mijn project voldoen?
  • Aanvragers die in aanmerking komen:

​Een consortium van ten minste 3 VOD services afkomstig uit ten minste 2 landen of een VOD-platform met de capaciteit om zijn diensten in ten minste 2 landen binnen het MEDIA-subprogramma aan te bieden. De (samengevoegde) catalogus bevat ten minste 30% content (op basis van minimaal 1000 werken) uit MEDIA-landen. De content komt uit ten minste 5 MEDIA-landen en vertegenwoordigt minimaal 5 verschillende talen. De soort werken mogen variëren.  

Van de 30% Europese audiovisuele werken uit de catalogus moet een meerderheid geproduceerd zijn door een producent met standplaats in een van de deelnemende landen uit het MEDIA-subprogramma. Minimaal 50% van de financiering is afkomstig van deelnemende landen uit het MEDIA-subprogramma en de productiebedrijven dienen ook zo te worden genoemd in de titeling.

VOD platformen verbonden aan omroepen of internetproviders komen ook in aanmerking.

  • Activiteiten die in aanmerking komen:  

Activiteiten bestaan uit gezamenlijke acties die:

• Een aantrekkelijk cross-border aanbod van Europese content ontwikkelt en promoot.
• de toegankelijkheid, zichtbaarheid en vindbaarheid van Europese content verbetert.
• strategieën ontwikkelt voor digitale promotie, marketing en branding.
• mechanismen implementeert om consumentengedrag op een Europees niveau beter te begrijpen en nieuw publiek te kunnen bereiken.
• kennisuitwisseling en het delen van best practices stimuleert.
• gezamenlijk projectkosten delen om de kwaliteit en ontwikkeling van VOD platformen in Europa te verbeteren, denkend aan: technologische ontwikkeling, redactionele lijnen, collectieve kennis en het faciliteren van copyright licensing processen gebaseerd op pan-Europese exploitatie.

De activiteiten presenteren innovatieve, coherente en scherpe strategieën om het aanbod van Europese content te kunnen promoten en de vergroting van breed internationaal publiek mogelijk te maken.

Focus op transparantie: aanvragen bevatten gedetailleerde plannen voor de publicatie van de input en de resultaten van de actie, met specifieke aandacht voor kennisdeling met publieke instellingen, lidstaten en de av-industrie.

 

Wat zijn de toekenningscriteria?

Ingediende aanvragen worden beoordeeld op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten.

1. Relevantie (40 punten)
De toegevoegde waarde van het project in vergelijking met de huidige positie en activiteiten van de betrokken platformen (10 punten).  

De relevantie van het project ten opzichte van de doelstellingen, met name die de toegankelijkheid, zichtbaarheid en vindbaarheid van Europese content versterken, evenals het bereik van een internationaal publiek (15 punten).  

De omvang en Europese dimensie van de betrokken VOD-platformen; een diverse groep deelnemende landen en hun catalogi (10 punten).  

Geschikte strategieën die bijdragen aan gendergelijkheid en inclusiviteit en diversiteit (5 punten).  

2.  Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (30 punten)
Aan de hand van dit criterium wordt de geschiktheid geëvalueerd van:

  • de methodologie voor de doelstellingen (10 punten);
  • de kwaliteit van de marketingstrategieën en de innovatieve aspecten (10 punten);
  • de haalbaarheid en de kostenefficiëntie (10 punten).

3. Verspreiding van de projectresultaten, effect en duurzaamheid (20 punten)

  • De voorgestelde methode om de impact en resultaten van het project te beoordelen, het uitwisselen van best practices, het delen van de voordelen van de acties met meerdere Europese platformen en het optimaliseren van de zichtbaarheid van de Europese steun (10 punten).
  • Strategieën die zorgen voor de verduurzaming van de betrokken VOD services op termijn (10 punten).  

4. Kwaliteit van het projectteam (10 punten)

De omvang van het partnerschap, de uitwisseling van kennis binnen het partnerschap en de rol-en taakverdeling ten opzichte de doelstellingen van de actie.  

Hoeveel geld kan ik aanvragen?

In totaal is er een budget beschikbaar van vier miljoen euro. De financiële bijdrage mag niet meer dan maximaal 60% van de totale projectkosten bedragen.  

NB: In lijn met Artikel 16 (3) van het reglement van Creative Europe 2021-2027, komen projectkosten die gemaakt zijn sinds 8 juni 2021 in aanmerking, zelfs als die zijn geïmplementeerd vóór de deadline van de aanvraag (inclusief het activiteitenplan en de beoogde begroting). Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten op specifieke data.

Er worden naar verwachting in totaal ongeveer 5 initiatieven gesteund.

Wat is de tijdlijn?

Deadline voor indiening

 5 oktober 2021, 17.00 uur (Brusselse tijd)

Evaluatieperiode

 oktober – december 2021

Aanvragers geïnformeerd over uitslag

 januari 2022

Tekenen van contract

 maart 2022  

Startdatum actie  

 na ondertekening contract

Duur van activiteit

 12 tot 18 maanden

Hoe kan ik een aanvraag doen?


Klik hier voor de gehele call voor Europese VOD netwerken en exploitanten op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie. Klik hier voor algemene informatie over het doen van een aanvraag bij Creative Europe.


Wilt u een aanvraag indienen of meer informatie over deze oproep, neem dan contact op met de Creative Europe Desk NL/MEDIA via 020-61 64 225 of via MEDIA@creativeeuropedesk.nl