|
Image
Afbeelding
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl
 

Vijf Nederlandse projecten geselecteerd voor MEDIA-ontwikkelingssteun

Image
Afbeelding
Caption
My Only Way Out van Rinkel Film is één van de vijf geselecteerde Nederlandse projecten van de MEDIA oproep voor Ontwikkeling.
Authors
My Only Way Out

Vijf Nederlandse projecten geselecteerd voor MEDIA-ontwikkelingssteun

Voor een totaalbedrag van 235.000 euro

De Europese Commissie publiceerde de resultaten van de oproep voor de Ontwikkeling van een Individueel Project (tweede deadline - 20 april 2017). Uit Nederland werden maar liefst vijf projecten geselecteerd:

Viking Film - Oink's Revenge (60.000 euro)
The Film Kitchen - Sleep (50.000 euro)
Rinkel Film - My Only way Out (50.000 euro)
Halal docs - Sex & Oysters (25.000 euro)
Submarine Haven - The Faction (50.000 euro)

Nederland heeft na Frankrijk het hoogste bedrag (235.000 euro) ontvangen en het hoogst aantal geselecteerde projecten (vijf).

In totaal kwamen er deze ronde 406 aanvragen binnen uit 30 landen: 50 animatieprojecten, 125 creatieve documentaires en 231 fictieprojecten. In totaal wordt een bedrag van 3.060.000 euro uitgekeerd voor 77 projecten, waarmee een slagingspercentage is bereikt van 19%. Deze 77 projecten bestaan uit 10 animatieprojecten, 22 creatieve documentaires en 45 fictieprojecten. Twee van de fictieprojecten maken gebruik van Virtual Reality, zoals My Only Way Out van producent Rinkel Film. Het betreft een thriller van 40 minuten waarin de vermoorde hoofdpersoon de laatste dagen van zijn leven in een breder persepctief herleeft. Het project werd in juli 2017 tevens geselecteerd voor de Cross Video Days (2-4 oktober) in Parijs. Het andere VR-project is Our Baby van producent Tarantula Luxembourg. In een tiendelige televisieserie wordt gebruik gemaakt van Virtual Reality en 3D in een ​​verhaal over de geboorte van een kind, waarbij de kijker de baby is.

Meer dan de helft van de aanvragers die werden geselecteerd (41 van de 77) ontvingen niet eerder MEDIA-steun voor Ontwikkeling. Hiermee wordt bevestigd dat de oproep toegankelijk is voor nieuwkomers.

De vijf landen met een hoge productiecapaciteit (Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) ontvangen 17,65% van het totaalbedrag. Bij de vorige ronde was dat 12,5%.

Het percentage aanvragen dat niet aan de vereisten voldeed is voor deze oproep (in twee rondes) licht gestegen: 7,63% ten opzichte van 5,91% in 2015 en 6,07% in 2016.

36 van de aanvragen (8,87%) werden al in een eerdere ronde ingediend maar werden toen niet gehonoreerd. 8 van deze herindieningen werden nu wel geselecteerd. 10,39% van de 77 geselecteerde projecten zijn daarmee herindieningen.

De nieuwe oproep voor Ontwikkeling van Audiovisuele Projecten is onlangs gepubliceerd en heeft wederom twee deadlines: 23 november 2017 en 19 april 2018.

Een overzicht van de resultaten voor deze ronde zijn te vinden op de website van het agentschap in Brussel.

Did you find this information useful?
0