|
Image
Afbeelding
Andrea Posthuma
Role
Advisor MEDIA - Creative Europe
Email
a.posthuma [at] creativeeuropedesk.nl
 

Selectieresultaten MEDIA-steun voor Ontwikkeling van Individuele Projecten 2017 (eerste deadline)

Image
Afbeelding
Caption
Rams (Grimur Hakonarson, 2015, IJsland, winnaar 'Un Certain Regard' award in Cannes)

Selectieresultaten MEDIA-steun voor Ontwikkeling van Individuele Projecten 2017 (eerste deadline)

Totem van Volya Films geselecteerd

Het Uitvoerend Agentschap EACEA heeft de selectieresultaten van 2017 bekendgemaakt voor de eerste deadline van de Creative Europe - MEDIA oproep voor Ontwikkeling van Individuele Projecten.

Voor de subsidieoproep steun voor Ontwikkeling van Individuele Projecten met deadline op 17 november 2016 (eerste deadline) werden in totaal 302 aanvragen (21 animatie, 77 creatieve documentaires en 184 ficties) ingediend voor een totaal subsidiebedrag van 12.385.000 euro. De 302 aanvragen kwamen uit 33 aan het MEDIA programma deelnemende landen. De geselecteerde projecten zijn afkomstig uit 20 deelnemende landen. 57 projecten geselecteerd (slagingspercentage 18,87%) voor een totaal subsidiebedrag van 2.315.000 euro. De splitsing van het beschikbare budget tussen de verschillende genres wordt vastgesteld op basis van het proportionele aandeel van de ontvangen aanvragen. De projecten die subsidie ontvangen zijn 8 animatieprojecten, 15 creatieve documentaireprojecten en 34 fictieprojecten.

Vanuit Nederland kwamen 8 aanvragen binnen, waarvan slechts één (fictieproject) werd geselecteerd (slagingspercentage 12,5%):Totem van Volya Films (regie Sander Burger) voor een bedrag van 50.000 euro.

Afname in aanvragen
Vergeleken met de aanvragen voor de eerste deadline in 2016 (370), is het aantal aanvragen voor de eerste deadline van 2017 afgenomen met 18%. Deze afname zou verklaard kunnen worden door een wijziging in de criteria om in aanmerking te komen voor subsidie. Deze wijziging had betrekking op eerder geproduceerd werk, waarvoor een internationale (in plaats van een nationale) distributeur verplicht werd. Een andere verklaring voor de afname zou kunnen liggen in het feit dat sommige producenten de voorkeur gaven aan indiening voor de subsidieoproep Slate Funding (drie tot vijf projecten), waarvan het aantal aanmeldingen met 30% is toegenomen in vergelijking met vorig jaar.

Competitief
De subsidieoproep steun voor Ontwikkeling van Individuele Projecten is nog steeds zeer competitief met een slagingspercentage van 18,87% van de totaal ontvangen aanmeldingen en 19,39% van de eligible aanmeldingen, de aanmeldingen die daadwerkelijk in aanmerking kwamen.
Het minimum aantal punten om geselecteerd te worden (de treshold) is verschillend per genre:

  • 88,5/110 punten voor animatie
  • 91/115 punten voor creatieve documentaires
  • 89/115 punten voor fictieprojecten

Voor creatieve documentaires en fictieprojecten is het maximaal aantal te behalen punten 115, vanwege 15 aanvullende automatische punten (maximaal 10 punten voor het land van herkomst van de aanvrager en 5 punten voor de projecten die zich richten op een jong publiek).
Bij de animatieprojecten is dit aantal 110 punten (maximaal 10 punten voor het land van herkomst van de aanvrager, punten voor animatieprojecten gericht op een jong publiek worden niet meer gegeven).

Toekenning automatische punten
De toekenning van automatische punten heeft een duidelijk effect op de selectieresultaten in het voordeel van aanvragen die komen uit landen met een lage audiovisuele productiecapaciteit (10 automatische punten), een gemiddelde audiovisuele productiecapaciteit (5 automatische punten) en projecten voor een jong publiek (5 automatische punten):

  • Het aandeel van de ingediende aanvragen uit landen met een lage productiecapaciteit is 31,5%. Hun aandeel in de geselecteerde projecten is 52,5%.
  • Het aandeel van de ingediende aanvragen uit landen met een gemiddelde productiecapaciteit is 30,5%. Hun aandeel in de geselecteerde projecten is 35%.
  • Het aandeel van de ingediende aanvragen uit de 5 landen met een hoge productiecapaciteit (Duitsland, Estland, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië) is 38%. Hun aandeel in de geselecteerde projecten is 12,5%. Uit slechts twee van deze landen (Duitsland en Frankrijk) komen geselecteerde aanvragen. Estland, Italië en Groot-Brittannië zouden succesvolle aanvragen hebben zonder het automatische puntensysteem.
  • 6,5% van de ingediende creatieve documentaire –en fictieprojecten zijn gericht op een jong publiek (onder de 16 jaar oud). Hun aandeel in de geselecteerde projecten is 20,5% (10 van de 49 geselecteerde creatieve documentaire – en fictieprojecten).

Trends en projecten
Bij de ingediende projecten zien we in alle drie de categorieën sterke thema’s terugkomen:

De immigratie en het noodlot van vluchtelingen:
- The Island, een animatie ingediend door het Roemeense productiebedrijf Aparte
- The Watchmen, een creatieve documentaire ingediend door het Franse productiebedrijf Little Big Story

Gendergelijkheid en de aanklacht tegen geweld tegen vrouwen:
- Nayola, een animatie ingediend door het Portugese productiebedrijf Filmes de Praça Unipessoal
 - The County, een fictieproject ontwikkeld door het IJslandse productiebedrijf Netop Film

Onder de geselecteerde projecten zijn een aantal festival winnende regisseurs, zoals Grimur Hakonarson (IJsland, winnaar van de Cannes 'Un Certain Regard' award in 2015 voor Rams) met zijn volgende project next The County.
En Radu Muntean (Roemenië: One Floor Below, Tuesday after Christmas) met zijn nieuwe drama Alice T.

Did you find this information useful?
0